Rozbudowę i budowę drogi wojewódzkiej 214 na odcinku Łeba- Białogarda wraz z budową 7,5-km obwodnicy Charbrowa, Wicka i Białogardy zrealizował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku. Droga m.in. zyskała nową nawierzchnię, jezdnię poszerzono, wybudowano ciąg pieszo-rowerowy oraz rondo na skrzyżowaniu z DW213. Wykonawcą była firma Strabag. - Zadanie zostało sfinansowanie ze środków unijnych oraz ze środków własnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Czytaj również:Przebudowa DW-214 potrwa
Umowę na przebudowę drogi podpisano w 2016 roku. Wówczas zakładano, że nowym, 13-km odcinkiem DW214 kierowcy pojadą już latem 2018 roku, a inwestycja będzie kosztować 67 mln zł, z czego 53 mln to prace budowlane. Droga zamieniła się w plac budowy, wprowadzono ruch wahadłowy. Turyści jadący do Łeby musieli znosić uciążliwości, mieszkańcy Łeby, którzy żyją z turystyki, narzekali na mniejszy ruch.
Czytaj również:DW-214 wciąż jeszcze zamknięta
Uważali, że wczasowicze wybierają inne kurorty, bo jadąc do nich, nie muszą stać w korkach. Umowę na przebudowę dwukrotnie aneksowano, przesuwając termin oddania drogi do użytku. Pojawiły się nieprzewidziane trudności. W trakcie robót ziemnych zlokalizowano nieoznaczone na mapach instalacje. Inwestycji nie ominęły problemy związane z rosnącymi na rynku kosztami prac budowlanych. Ceny poszybowały w górę. - Ceny materiałów budowlanych, pracy, sprzętu w niektórych przypadkach wzrosły o 50, 60 proc. - mówi Stachowiak. - Wykonawca miał kłopoty ze znalezieniem podwykonawców.
Czytaj również:Na majówkę pojedziemy nową drogą?
Inwestycja przestała być opłacalna dla wykonawcy. Zarząd Dróg Wojewódzkich gotowy był na rozliczenie według stawek na umowie. W pewnym momencie firma rozważała nawet zejście z placu budowy.
Ostatecznie jednak inwestycja została zakończona z rocznym opóźnieniem. Jej cena całkowita wzrosła do ok. 76 mln zł, w tym cena robót budowlanych do 60 mln. Prace zostały wykonane według uzgodnionych na umowie stawek. Strabag przynaje, że na realizacji tej inwestycji stracił i to sporo. Według nieoficjalnych informacji ponad 20 mln zł. -Potwierdzam, że przy realizacji projektu przebudowy DW 214 Strabag poniósł straty w wysokości kilkudziesięciu procent wartości inwestycji - informuje Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowy „Strabag”.
Na wyższe koszty złożyły się m.in. prace dodatkowe. Zmieniono też technologię wykonania konstrukcji nawierzchni drogi ze względu na zawartość smoły, wykonano płotki ochronne i wysokie ogrodzenia dla dużych i małych zwierząt.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?