Zadanie pt. „Budowa połączenia drogowo-mostowego ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Czołgistów w Lęborku – budowa i przebudowa dróg gminnych wraz z mostem na rzece Łebie” przewiduje przebudowę ulicy Kazimierza Wielkiego od strony Mostnika, nowy most na rzece Łebie w miejscu rozebranej kładki dla pieszych, budowę nowej drogi wzdłuż rzeki Łeby w kierunku ulicy Głowackiego oraz nowe połączenie z ulicy Głowackiego do Czołgistów za budynkiem Czołgistów nr 20.
Nie trudno zauważyć, że położenie nowego mostu jest wyższe od poziomu ulicy.
- Poziom tego mostu jest najmniejszy z możliwych. Położenie mostu jest wyższe niż ulica Kazimierza Wielkiego, choć nie jest to aż półtora metra. Nie mając tego mostu mieliśmy tę ulicę na bardzo niskim poziomie. Wysokość mostu podyktowana jest warunkami hydrologicznymi. To decydują Wody Polskie jako zarządca rzeki Łeby licząc wszystkie warunki, jak poziom wysokiej wody czy prześwit.
- wyjaśnia Romuald Babul, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Miejskim w Lęborku.
Ukończenie tej inwestycji planowane jest na połowę września, choć ruch samochodowy już się odbywa po moście.
- Taki mamy termin umowny z wykonawcą. Prace są już wykonane. Pozostało dostawienie barierek, sprzątanie. Jesteśmy na etapie uzyskiwania od nadzoru powiatowego decyzji o oddaniu do użytku
- informuje naczelnik.
Połączenie drogowo-mostowe pomiędzy ulicami Kazimierza Wielkiego, a Czołgistów pozwoli na skomunikowanie gęsto zabudowanych i intensywnie użytkowanych części miasta dla których główną barierą komunikacyjną jest obecnie rzeka Łeba.
Planowane połączenie składające się z 500 metrowej drogi z chodnikami i ścieżkami rowerowymi oraz oświetleniem umożliwi przekierowanie ruchu samochodowego, rowerowego w nowym kierunku odciążając tym samym most na Alei Wolności, skrzyżowanie Alei Wolności z Armii Krajowej czy skrzyżowanie ulic Czołgistów z Armii Krajowej przy Starostwie Powiatowym. Nowe połączenie poprawi płynność ruchu, poprawi dostępność komunikacyjną, zwiększy bezpieczeństwo ruchu umożliwiając m.in. bezpośredni, szybki dojazd straży pożarnej.
Łączny koszt inwestycji z wszystkimi robotami dodatkowymi wyniesie 4 mln 894 tys. zł. Koszty kwalifikowane w ramach Funduszu Dróg Samorządowych to 4 mln 194 tys. 680 zł z czego 50% tej kwoty pokryje dotacja z FDŚ w wysokości 2 mln 97 tys. 339 zł. Wykonawcą mostu i dróg dojazdowych jest firma STRABAG.
Romuald Babul powiedział też o planach na kolejny most.
- Projektujemy most łączący ulice Pionierów z Komuny Paryskiej na ich końcach. I tam rzędna prześwitu między wodą a spodem tej konstrukcji jest narzucona. Most będzie o 50-100 metrów od obecnej kładki. To będzie takie połączenie drogowe zamykające Pionierów do Komuny Paryskiej. Ma się to łączyć z rozpoczętym projektowaniem połączenia ulicy Pionierów w ulicą Mostową w Nowej Wsi Lęborskiej. Powstanie komunikacja po zachodniej stronie linii kolejowej Lębork - Łeba, która ten ruch skieruje nie tylko do miasta, ale również umożliwi objazd osiedli. Jest projekt przebudowy linii kolejowej 202. Pokaże bezkolizyjny, bez ograniczeń przejazd nad torami kolejowymi zamiast tego podziemnego, jaki mamy na ulicy Słupskiej i Wojska Polskiego.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.1/images/video_restrictions/0.webp)
STUDIO EURO PO HOLANDII
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?