Projekt zakładał budowę węzła transportowego, integrującego ruch kolejowy, autobusowy, samochodowy i pieszy. W ramach projektu przeprowadzono prace budowlane związane m.in. z przebudową dróg w południowej części miasta Lęborka, wykonaniem parkingów i miejsc postojowych dla samochodów, peronów i zatok autobusowych, chodników, ścieżek rowerowych oraz zagospodarowaniem zieleni. W ramach projektu zainwestowano także w 5 nowych autobusów z biletomatami. Projekt ma na celu poprawę funkcjonowania systemu zintegrowanego transportu publicznego w skali powiatowej i regionalnej.
Budowa węzła trwała od połowy 2018 roku. Inwestycję, która zmieniła oblicze rejonu dworca kolejowego odwiedził wicemarszałek Województwa Pomorskiego Leszek Bonna. W gronie samorządowców - burmistrza i jego zastępców, radnych miejskich i wojewódzkich oraz osób zaangażowanych w inwestycję oraz eksploatację - podsumowano wieloletnie działania.
Budowa węzła przesiadkowego to największa inwestycja prowadzona w Lęborku w ostatnich latach. Koszt całego projektu wyniósł ponad 39 mln zł. Jego realizacja nie byłaby możliwa bez unijnego wsparcia z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w wysokości ponad 28 mln zł.
Lęborski Węzeł Przesiadkowy to połączenie różnych form transportu: kolejowego, samochodowego, autobusowego, rowerowego i pieszego. To nowe parkingi w tym rowerowe, dworzec autobusowy, wiaty rowerowe, tunel pod torami i plac przed dworcem – a także nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki wraz z oświetleniem i kanalizacją deszczową. Wszystko to umożliwia wygodną, bezpieczną i przyjazną środowisku komunikację i pozwala łatwo zmienić środek transportu w trakcie podróży.
JAK TO DZIAŁA?
Przyjeżdżasz, parkujesz, przesiadasz się – i ruszasz dalej. Jeśli wybierasz się w podróż pociągiem lub autobusem, na dworzec dojedziesz teraz rowerem lub samochodem – możesz bezpiecznie i wygodnie zostawić swój pojazd na jednym z przygotowanych do tego miejsc i spokojnie przesiąść się do innego środka transportu. Jeśli mieszkasz w Lęborku lub w najbliższych okolicach, możesz skorzystać z któregoś z nowych autobusów miejskich. Do węzła dotrzesz również na piechotę – ułatwi to nowe przejście pod torami z windą oraz nowe chodniki i przejścia dla pieszych.
SAMOCHODEM
Skorzystaj z możliwości PARK&RIDE – przestronne i wygodne parkingi: przy ul. Dworcowej – obok dworca autobusowego, przy ul. Bohaterów Monte Cassino, na skrzyżowaniu ulic Dworcowej i Sienkiewicza, przy ul. Żeromskiego – w pobliżu przejścia pod torami. Łącznie udało się utworzyć ponad 270 miejsc parkingowych!
Jeśli tylko odwozisz kogoś na dworzec lub kogoś odbierasz, skorzystaj z miejsc postojowych typu KISS&RIDE: przystaniesz tu tylko na chwilę, ale za to najbliżej dworca PKP.
AUTOBUSEM MIEJSKIM
Do dyspozycji są wygodne i bezpieczne autobusy Zakładu Komunikacji Miejskiej, w tym pięć nowych pojazdów marki Solaris, kupionych w ramach projektu „Lęborski Węzeł Przesiadkowy”. Spełniają one wysokie normy środowiskowe, są klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne, łatwe w obsłudze biletomaty.
AUTOBUSEM Z INNEJ MIEJSCOWOŚCI
Możesz teraz łatwo przesiąść się z autobusu na pociąg i odwrotnie. Do dyspozycji jest 9 nowych zadaszonych, podświetlanych wiat z ławkami, koszami i gablotami, nowe perony autobusowe oraz wygodny układ komunikacyjny.
AUTOBUSEM WYCIECZKOWYM
Na węźle przesiadkowym czekają miejsca postojowe przeznaczone właśnie dla autokarów, umożliwiające wygodne i bezpieczne wysiadanie i wsiadanie oraz przepakowywanie bagaży.
ROWEREM
Dzięki sieci ścieżek rowerowych wraz z przejazdami oraz nowoczesnym wiatom ze stojakami na rowery można teraz bezpiecznie dojechać w okolice dworca i zostawić swój pojazd na dłuższy czas. Stojaki na rowery są nie tylko przy samym dworcu czy przy ul. Dworcowej, ale także po drugiej stronie torów, przy ul. Żeromskiego – przy nowym tunelu.
PIESZO
Lęborski Węzeł Przesiadkowy połączył dwie części miasta, do tej pory przedzielone torami - powstało przejście pod torami kolejowymi, łączące ul. Żeromskiego z dworcem. Dzięki nowemu tunelowi nie trzeba już tracić czasu, chodzić naokoło. Winda ułatwia transport rowerów, wózków czy większych bagaży.
LĘBORSKI WĘZEŁ PRZESIADKOWY W LICZBACH:
- ponad 23 tys. m2 wybudowanych lub przebudowanych jezdni;
- ok. 15 tys. m2 chodników;
- ok. 2 km ścieżek rowerowych;
- ponad 270 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych;
- 9 wiat i peronów autobusowych;
- 16 miejsc odstawnych dla autobusów;
- 12 wiat rowerowych ze stojakami;
- ławki i kosze na śmieci;
- oświetlenie, kanalizacja deszczowa i tereny zielone.
- 5 nowych autobusów
Projekt objęty jest dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Cały projekt to koszt 39.179.008,98 zł, wydatki kwalifikowalne to 38 140 693,71 zł, a dofinansowanie to kwota 28 246 776,98 zł, czyli 74,06 % wydatków kwalifikowalnych.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?