Stracili pieniądze "metodą na BLIK"
Dwoje mieszkańców powiatu lęborskiego straciło pieniądze po tym, jak zostali oszukani podając kod BLIK. Oszust włamał się na konto komunikatora znajomej pokrzywdzonej i wysłał jej wiadomość z prośbą o przekazanie gotówki przez podanie kodu BLIK. Nieświadoma tego, że ma do czynienia z przestępcą kobieta zgodziła się na wypłatę 1000 zł.
Kilkaset złotych stracił 20-latek, który zamieścił ogłoszenie o sprzedaży gry. W poniedziałek skontaktował się z nim oszust podający się za pracownika obsługi klienta internetowej platformy zakupowej informując, że prowadzone są prace konserwacyjne i trzeba podać kod BLIK, po czym zaakceptować transakcję.
- Wyłudził przy tym login i hasło do konta pokrzywdzonego i ukradł jego pieniądze wypłacając je z bankomatu w centralnej Polsce
- informuje st. asp. Marta Szałkowska, Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku.
- Prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy przestępcy najczęściej uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje się przestępcom swoje oszczędności.
Co zrobić, żeby nie stracić pieniędzy
Takiego wyłudzenia można uniknąć przy zachowaniu następujących środków ostrożności:
- nie ujawniaj danych osobowych - nigdy nie podawaj kodu Blik, numeru telefonu, ani żadnych innych danych personalnych osobom, które się do Ciebie zwracają z nagłą potrzebą pożyczenia pieniędzy.
- weryfikuj tożsamość rozmówcy - zawsze potwierdzaj tożsamość osoby dzwoniącej lub wysyłającej wiadomość tekstową, szczególnie jeśli prosi o wykonanie jakiejkolwiek płatności.
- kontaktuj się osobiście ze znajomymi, którym masz przekazać kod Blik - jeśli otrzymasz taką prośbę, zawsze skontaktuj się bezpośrednio, najlepiej telefonicznie z osobą, której masz pomóc finansowo. W tym celu używaj wyłącznie znanego wcześniej numeru telefonu lub adresu e-mail do osoby, której chcesz wysłać Blika.
- nie daj się nakłonić do pośpiechu - oszuści często próbują podjąć działania na szybko, by nie dać ofierze czasu na przemyślenie i zrozumienie sytuacji. Nie pozwól, by emocje zdominowały Twoje reakcje.
- stosuj dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms)
- zawsze sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
- nie klikaj w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą Cię przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze
UWAGA!Jeśli podejrzewasz, że ktoś próbuje Cię oszukać lub stałeś się ofiarą oszustwa, niezwłocznie powiadom najbliższą jednostkę Policji. Im szybciej zgłosisz fakt popełnienia przestępstwa, tym większa szansa na ustalenie sprawcy i odzyskanie utraconych środków.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?