Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dwa tory na trasie Słupsk-Lębork do 2026 roku. PKP PLK podpisało umowę na przebudowę i modernizację linii 202

Robert Gębuś
Robert Gębuś
archiwum/mat.prasowe
Zbliża się koniec czasochłonnych mijanek na trasie Słupsk-Lębork. Linia kolejowa nr 202 między Słupskiem a Lęborkiem będzie rozbudowana o drugi tor a w Słupsku zostanie zmodernizowany dworzec kolejowy a także perony i przystanki na trasie do Lęborka. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowy za blisko 1,85 mld zł z wykonawcami prac - firmami Torpol i Intercor. Zakończenie prac planowane jest w 2026 roku.

Na trasie między Słupskiem a Lęborkiem powstanie nowy tor, obecnie istniejący będzie przebudowany a stacja Słupsk zostanie zmodernizowana. Pozytywną wiadomość przekazali dziś podczas konferencji prasowej Andrzej Bittel Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz sekretarz stanu w kancelarii Prezesa Rady Ministrów Polski Piotr Müller, który przypomniał przy tym, że kolejowa inwestycja wpisuje w pakiet inwestycji w regionie słupskim, które zmienią komunikacyjne oblicze Pomorza.

- Jakiś czas temu Rada Ministrów przyjęła uchwałę dotyczącą pełnego finansowania drogi S-6. Jest ona już realizowana od Koszalina przez Słupsk, Lębork aż do Trasy Kaszubskiej, która niedawno została otwarta

- mówi Piotr Müller.

- Drugim elementem była przebudowa Drogi Krajowej 21 do Ustki, która w tej chwili jest realizowana i w przyszłym roku zostanie zakończona. Oprócz tego Program Rozwoju Ziemi Słupskiej zapewnił finansowanie ringu miejskiego, czyli wewnętrznej obwodnicy Słupska, która jest niezwykle ważna dla odkorkowania miasta. A dzisiaj ten pakiet kluczowej infrastruktury dla regionu słupskiego dopełniamy właśnie poprzez podpisanie umowy na budowę drugiego toru między Słupskiem a Lęborkiem. Ten tor powiększy możliwości transportowe dla regionu słupskiego i dla Lęborka. Umożliwi kierowanie większego ruchu kolejowego na tej trasie oraz przyspieszy ten ruch, bo przez brak mijanek na tej trasie będzie można jechać szybciej.

Ma być szybciej i wygodniej

W przyszłym roku ma zostać rozpisany kolejny przetarg na dalszą część przebudowy linii kolejowej do Trójmiasta.

- Linia kolejowa 202 na całej długości od Gdyni do Słupska będzie linią dwutorową z parametrami dostosowanymi na większości odcinków do prędkości 200 km/h

- powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

- Będą likwidowane przejazdy w poziomie szyn, budowane skrzyżowania. Trzeba dodać, że budowa drogi ekspresowej sprawiła, że te inwestycje -drogowa i kolejowa- są ze sobą spójne. W przyszłym roku planujemy przetarg na ostatni odcinek od Lęborka do Gdyni i na odcinku od Gdyni do Wejherowa będą dobudowane dwa dodatkowe tory. Będzie to linia czterotorowa aż do samego Wejherowa. To poprawi komunikację w całej szeroko rozumianej aglomeracji trójmiejskiej.

W Leśnicach, Pogorzelicach, Potęgowie, Głuszynie Pomorskim, Strzyżynie Słupskim, Damnicy, Jezierzycach przystanki i perony zostaną przebudowane i dostosowane dla osób z niepełnosprawnością. Powstaną też nowe przystanki w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork - Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia - Lębork oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń, czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Nowe mosty, wiadukt i przepusty

Na modernizowanej linii na odcinku Lębork - Słupsk wyższy poziom bezpieczeństwa mają zapewnić nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem, a także 3 nowe mosty kolejowe, 1 nowy wiadukt kolejowy, 3 przepusty oraz 6 nowych przejść podziemnych pod torami, które także przyczynią się do usprawnienia komunikacji. Inwestycja obejmie także przebudowę 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych, 18 przepustów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna.

Stacja w Słupsku zmieni swoje oblicze

Na stacji Słupsk przebudowane zostaną trzy perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy z przebudowanego przejścia pod torami. Na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Na Słupi przebudowany zostanie most kolejowy, który umożliwi przeprowadzenie przez rzekę drugiego toru. Inwestycja obejmie także przebudowę 3 wiaduktów kolejowych, 1 przejścia podziemnego pod torami oraz 5 przepustów. Natomiast w Kobylnicy Słupskiej zbudowany zostanie nowy peron w ciągu linii kolejowej nr 202, który zwiększy możliwości obsługi podróżnych na trasie Słupsk - Szczecin. Wartość robót to blisko 562 mln zł.
PLK SA podpisały także umowę na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad oboma zadaniami na łączną kwotę prawie 11,8 mln zł.
Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork - Słupsk planowane jest w 2026 r.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto