Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lębork. Przy odbiorze węzła przesiadkowego radni wytknęli kilka mniejszych i większych problemów

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Budowa węzła przesiadkowego, dużej inwestycji za wiele milionów zł, jest na ukończeniu. Dziś, w czwartek, 8 lipca doszło do odbioru technicznego. Swoje uwagi do kończącej się inwestycji mieli radni Rady Miejskiej. Przekazali je naczelnikowi Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Miejskim Romualdowi Babulowi i kierownikowi budowy. Obecnie trwa procedura uzyskania decyzji oddania do użytku opóźnionej inwestycji.

LĘBORSKI WĘZEŁ TO JEDNA Z NAJWAŻNIEJSZYCH INWESTYCJI
Lęborski Węzeł Przesiadkowy to jedna z najważniejszych i największych inwestycji w ostatnich latach w Lęborku. Wielomiesięczne opóźnienie spowodowało, że umowa na wykonanie została aneksowana. Dziś odbiór techniczny miały niektóre elementy inwestycji. Teraz trwa procedura uzyskiwania decyzji oddania do użytku tego zadania.

- Straż pożarna i sanepid od ponad tygodnia mają komplet dokumentów. Liczymy, że w następnym tygodniu wydadzą decyzje. Wtedy miasto wystąpi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o wydanie decyzji oddania do użytku. To może potrwać 1-2 tygodnie

– powiedział Romuald Babul, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji UM.

Przy odbiorze stawili się radni Rady Miejskiej w Lęborku z wiceprzewodniczącymi Zbigniewem Cybulą i Krzysztofem Siwką, a także Leszek Leciejewski, Krzysztof Świątczak i Zbigniew Rudyk. Radny Siwka zapytał o budynek, który stoi na drodze i uniemożliwia przejazd.

- W tym budynku jest rozdzielnia kabli kolejowych PKP Energetyka. W projekcie jest, że wszystkie kable są do likwidacji. PKP uzgodniło projekt, ale w trakcie okazało się, że kable nie są do wyłączenia. PKP stawia warunki, że można je wynieść, ale tylko w teren kolejowy. Jesteśmy w trakcie projektowania rozwiązania tej kolizji. Wykonawca miał ten budynek rozebrać i zaasfaltować tamten wjazd i jak będzie można, to zrobi to. Na dziś ten wjazd jest nieprzejezdny. Jak będzie decyzja oddania do użytku, to wykonawca w ciągu dwóch miesięcy wraca i rozbiera ten budynek

– wyjaśnił naczelnik Babul.

Z tego powodu trzeba wjechać, to trzeba kierować się dłuższą drogą. Radny Siwka podkreślił, że to ważna informacja, że to nie zależy od miasta, żeby mieszkańcy nie kierowali uwag pod adresem urzędników ratusza. Co ważnej, wjeżdżają tylko autobusy, taksówki i samochody zaopatrzenia.

Pilnowanie porządku w ruchu będzie też zależało od straży miejskiej. Radny Krzysztof Świątczak zwrócił uwagę, że strażnicy pracują tylko od 7 do 15, w godzinach pracy Urzędu Miejskiego. A co po tym czasie?

Naczelnik Babul przypomniał, że monitoringu nie był w projekcie.

Uwagi radnych dotyczyły też chodnika, trawników, mocowania stanowisk dla rowerów czy umiejscowienia pojemników na odpady.

Wykonawcy inwestycji firmy Strabag nie ma już na placu budowy. Teraz teren jest już pod nadzorem miasta. Obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. Jak będzie pozwolenie na użytkowanie, to zacznie obowiązywać docelowa organizacja ruchu. Wcześniej zostaną postawione znaki B15.

Stanowiskami autobusowymi będzie zarządzać dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej Mirosław Siergiej, który także był obecny przy odbiorze. Do rozstrzygnięcia jest, który przewoźnik zajmie które stanowisko. Być może będzie konieczne spotkanie przewoźników w ratuszu.

PROJEKT Z DUŻYM DOFINANSOWANIEM
Gmina Miasto Lębork otrzymała dofinansowanie Projektu: „Lęborski Węzeł Przesiadkowy” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Po tym, jak Zarząd Województwa Pomorskiego przyznawał dodatkowe środki całkowita kwota dofinansowania tego ważnego dla miasta projektu inwestycyjnego z funduszy UE wyniesie więc 27 978 033 PLN. Tym samym procentowy udział środków unijnych zwiększył się z 68% do 73,35% kosztów kwalifikowanych. Zmniejszeniu uległy koszty ponoszone na realizację projektu przez Gminę Miasto Lębork.

Dane finansowe projektu kształtują się następująco:
- całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu - 38 140 693,71 PLN
- dofinansowanie z budżetu środków europejskich - 27 978 033,10 PLN
- poziom dofinansowania - 73,35%

W ramach projektu przewidziano:
- zagospodarowanie terenu okolicy budynku dworcowego
- przebudowę ul. Dworcowej i ul. Warszawskiej
- budowę 4 rond
- budowę ok. 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych
- budowę kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego
- rozbudowę tunelu pod torami PKP
- zakup 5 nowoczesnych autobusów

Transportowa inwestycja odmieni okolice dworca PKP i pobliskich ulic oraz poprawi komfort pasażerów komunikacji kolejowej i autobusowej. W ramach budowy Węzła Przesiadkowego powstanie m.in. długo wyczekiwany tunel pod torami łączący dworzec z ul. Żeromskiego oraz prawie 200 miejsc parkingowych.

W ramach wielomilionowej inwestycji zagospodarowany zostanie rozległy teren przydworcowy. Przy dworcu PKP powstanie pętla autobusowa z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i co równie ważne parking dla 124 pojazdów osobowych (obecnie niezagospodarowana część ul. Dworcowej) oraz mniejsze parkingi przy ul. Żeromskiego (49 miejsc), u zbiegu ulic Dworcowej i Sienkiewicza (29 miejsc) i 10 Marca (11 miejsc). Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi.

Na całej długości wyremontowana wraz z chodnikami zostanie ulica Dworcowa i Warszawska. Ta druga na skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką zyska tzw. bezpieczne wyniesione skrzyżowanie co zwiększy bezpieczeństwo uczniów „Rolniczaka”. Wybudowane zostaną też nowe zatoczki i wiaty autobusowe. Budowa kanalizacji deszczowej na ul. 10 Marca pozwoli na remont nawierzchni ulicy i chodników do wysokości hotelu. Podobny zakres prac tj. budowa kanalizacji deszczowej z odtworzeniem ulic i chodników czeka ul. Sienkiewicza (odcinek od Dworcowej do Grunwaldzkiej) oraz Grunwaldzką (od Sienkiewicza do Zwycięstwa).

Część obecnych skrzyżowań zastąpią bezpieczne ronda: Dworcowa - Warszawska, I Armii WP – Warszawska, Dworcowa – Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do I Armii WP (przy stacji „Orlenu”) zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą I Armii WP łączyć ona się będzie skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i 10 Marca, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany obejmą Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany zostanie na przepływowy zbiornik retencyjny, podniesiony zostanie też teren parku. W ramach prac dodatkowych niezwiązanych z budową Węzła wyremontowane zostaną parkowe alejki. Na całym obszarze Węzła Przesiadkowego zamontowane zostanie nowe oświetlenie – 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia.

W ramach projektu Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku zakupi 5 nowoczesnych autobusów spełniających normę ekologiczną Euro 6. Pozwoli to na rozbudowanie sieci połączeń m.in. w dzielnicy Lębork-Wschód czy w rejonie ulicy Harcerzy.

Wszystkie roboty miały być wykonane do końca roku 2019. Tego terminu nie udało się dotrzymać i inwestycja zostanie ukończona w 2021 r.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto