Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

EuroVelo 20. Nowa trasa rowerowa przez południowe Kaszuby, Kociewie, Powiśle i Żuławy

Andrzej Gurba
Andrzej Gurba
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Gdzieniegdzie są już tabliczki z liczbą 20 i oznaczeniami rowerowymi, choć nie ma jeszcze asfaltu. Są gminy, w których jest "stary" rowerowy asfalt, ale nie ma dedykowanych znaków. Subregionalna trasa rowerowa EuroVelo 20 będzie powstawała przez kilka najbliższych lat. W województwie pomorskim to łącznie 272 kilometry.

Bez unijnych funduszy EuroVelo 20 nie powstanie

W połowie lipca 2019 r. pomorscy samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie współpracy na rzecz realizacji, promocji i utrzymania Subregionalnej Trasy Rowerowej 20. W projekt zaangażowało się dwadzieścia gmin w czterech subregionach (Kaszuby, Kociewie, Powiśle i Żuławy). Koordynatorem inicjatywy jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, co oczywiście ma także znaczenie z punktu widzenia pozyskania unijnych funduszy, bez których rowerowa 20 nie powstanie. Teraz jest etap projektowania trasy.

EuroVelo 20. Na początek zachód województwa

W województwie pomorskim EuroVelo 20 zaczyna się koło Krzeszewa w gminie Miastko (od granicy z województwem zachodniopomorskim). Dalej to gminy: Tuchomie, Bytów, Studzienice, Dziemiany, Kościerzyna (gmina wiejska), Nowa Karczma, Liniewo, Skarszewy, Trąbki Wielkie, Pszczółki, Suchy Dąb, Tczew (miasto i gmina wiejska), Lichnowy, Nowy Staw, Malbork (miasto i gmina), Stary Targ, Dzierzgoń i aż do granicy z województwem warmińsko-mazurskim.

Zobacz także:

- Nie chcemy popełnić błędu z Wiślanej Trasy Rowerowej, gdzie wszystkie gminy w tym samym czasie zaczęły organizować przetargi na wykonanie prac. Niektórym samorządom z różnych powodów nie udało się dopiąć projektu, stąd mamy teraz rowerowe dziury. Przy rowerowej 20 zaczęliśmy od zachodu, a więc od Miastka, Tuchomia i Bytowa. Najbardziej zaawansowane prace są w dwóch pierwszych gminach. W tym roku gotowe będą projekty. W przyszłym roku będzie to Bytów i tak dalej. Warto też zaznaczyć, że niektóre samorządy mają już gotowe asfaltowe trasy rowerowe, które zostaną włączone w EuroVelo 20. Tak jest np. w gminie Kościerzyna - mówi Michał Bieliński z Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.

Kolejna różnica, w porównaniu do Wiślanej Trasy Rowerowej, polega na tym, że przy rowerowej 20 nie ma liderów projektu dla kilku gmin. Każdy samorząd wszystko sam organizuje.

EuroVelo 20. To asfaltowa trasa rowerowa o szerokości minimum 2,5 metra

Rowerowa 20 to nie tylko trasa budowana od podstaw, bo jest tworzona w części w oparciu o już istniejącą sieć lokalnych, regionalnych, krajowych ścieżek i tras rowerowych.

Nowe wydzielone drogi rowerowe to 161 km przy 272 km całej trasy rowerowej. EuroVelo 20 na całej długości będzie asfaltową trasą rowerową o szerokości minimum 2,5 metra. Na trasie zaplanowano 46 miejsc odpoczynku.

Przeczytaj także:
Najpopularniejsze odcinki tras rowerowych w województwie pomorskim. Policzono rowerzystów

W gminie Tuchomie planowana trasa rowerowa będzie prowadzić po dawnym nasypie kolejowym, gdzie istnieje już gruntowa ścieżka rowerowa (podobnie jak w gminie Miastko). To rowerowy szlak zwiniętych torów.

- Na przełomie 2024/2025 roku mają zostać ogłoszone konkursy na unijne dotacje na ten cel. Wcześniej koszt całej trasy w naszym województwie szacowano na około 300 mln zł. Myślę, że teraz może to być więcej. Unijne dofinansowanie ma wynieść 85 procent. I żeby sprawa była jasna. Bez tego wsparcia rowerowa 20 nie powstanie - oznajmia Jerzy Lewi-Kiedrowski, wójt Tuchomia.

.

EuroVelo 20 w gminie Tuchomie to 17 kilometrów. Dokumentacja powinna być gotowa w połowie 2024 r. Trasa jest już oznaczona, podobnie jak i w gminie Miastko (to inicjatywa Fundacji Partnerstwo Dorzecze Słupi, która pozyskała pieniądze na ten cel).

- Nasz koszt szacujemy na około 15 mln zł. Dwanaście lat temu urządziliśmy na nasypie kolejowym ścieżkę rowerową, która cieszy się dużym powodzeniem. Jeśli otrzymamy dotację, gruntowa rowerowa ścieżka zamieni się w asfaltową trasę rowerową - mówi Jerzy Lewi-Kiedrowski.

Zobacz też:

Rowerowa 20 wkomponuje się w planowaną międzynarodową trasę wiodącą z Berlina do Tallina, przebiegającą przez pięć państw: Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Łączyć się będzie także z trasami EuroVelo 9 i 10 oraz z bardzo lokalnymi rowerowymi siatkami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto