Postęp prac w budowie S6 Bożepole Wielkie - Leśnice
Minęło raptem kilka tygodni od wizyty studyjnej na terenie budowy drogi ekspresowej S6 Bożepole Wielkie - Leśnice i przez ten czas widoczny jest postęp prac w tej strategicznie ważnej inwestycji. Postępują prace przy obiektach mostowych. Na 22 kilometrach do wybudowania jest 26 obiektów inżynierskich i 20 przejść dla zwierząt w formie przepustów. W Lęborku znajduje się największy z elementów tej inwestycji, który przeprowadza drogę S6 nad linią kolejową 237 i Drogą Wojewódzką 214. Jest to obiekt dwuprzęsłowy, a każde przęsło ma 37 metrów. Lębork jest sercem inwestycji na tym odcinku, to tutaj znajduje się też baza budowy.
Odcinek drogi, który ma początek od węzła w Bożepolu Wielkim, prowadzi wzdłuż linii kolejowej 202 i przecina zalesiony teren oraz zabudowania. Na wysokości Mostów (gm. Nowa Wieś Lęborska) skręca na południe, aby ominąć Lębork i zakończyć się na wysokości Leśnic. Drogi przecinające się z przyszłą drogą ekspresową mają także zostać przebudowane, a cała trasa zyskać infrastrukturę służącą ochronie środowiska. Chodzi o przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne czy system odwodnienia.
Z końcem sierpnia wyłączony z ruchu został węzeł Bożepole Wielkie i nie ma możliwości zjechania łącznikami z węzła. Te prace potrwają do momentu, kiedy wykonany zostanie nowy układ, rondo i podłączenie węzła według projektu, co może potrwać kilka miesięcy.
Trasa będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i z pasem awaryjnego postoju. Budimex wybuduje też węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce. Powiększy się też istniejący węzeł w Bożepolu Wielkim. Zakres inwestycji obejmuje:
- przebudowę istniejących dróg publicznych w miejscach krzyżowania się z obwodnicą;
- budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
- budowę estakady nad istniejącą drogą wojewódzką nr 214, linią kolejową nr 229 oraz 237, rzeką Okalica oraz drogą powiatową nr 1330G;
- budowę pozostałych obiektów mostowych w ciągu drogi ekspresowej;
- budowę obiektów mostowych nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych i łącznic węzłów;
- budowę przepustów pod obwodnicą i pod pozostałymi drogami oraz zjazdami;
- budowę oświetlenia drogowego;
- budowę kanalizacji teletechnicznej;
- budowę systemu odwodnienia drogi, w tym: rowów drogowych, kanalizacji deszczowej i urządzeń podczyszczających;
- realizację urządzeń ochrony środowiska, takich jak: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno - naprowadzającym, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zespoły podczyszczające wody opadowe z jezdni, zbiorniki retencyjne/infiltracyjne,
- budowę infrastruktury technicznej dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu drogi ekspresowej, w tym: oświetlenia, linii energetycznych, sieci wodociągowych, sieci i urządzeń oczyszczających ścieki sanitarne, kanalizacji deszczowej i urządzeń oczyszczających i innych;
- przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury technicznej, w tym: linii elektroenergetycznych i teletechnicznych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci wodociągowych, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych, urządzeń kolejowych;
- wykonanie oznakowania drogi ekspresowej i pozostałych dróg oraz wyposażenie ich w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego takie, jak: bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenia (np. przy zbiornikach retencyjnych)
- rozbiórkę obiektów budowlanych, w tym budynków mieszkalnych;
- opracowanie dokumentacji powykonawczej;
- wykonanie wszelkich innych robót i opracowań, jakie okażą się niezbędne dla zaprojektowania i zrealizowania inwestycji;
- uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji
Cała trasa S6 w województwie pomorskim jest już w budowie
Po wydaniu przez wojewodę pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w naszym województwie jest już w budowie.
Docelowo trasa S6 połączy Szczecin z Trójmiastem. Budowa drogi ekspresowej została ujęta w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. DK6 jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 skomunikuje aglomerację trójmiejską ze Szczecinem.
Obecnie w województwie pomorskim trwa budowa ponad 70 km drogi ekspresowej S6, która skróci przejazd w ramach Pomorza i Pomorza Zachodniego. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.
W realizacji jest ok. 46 km S6 w woj. zachodniopomorskim, od Koszalina do początku obwodnicy Słupska. Od lipca można już ominąć Sianów. Kierowcy korzystają już z blisko 130 km drogi ekspresowej S6 od Goleniowa do Koszalina.
Pod koniec minionego roku do użytkowania zostały oddane trzy odcinki drogi ekspresowej S6 między Bożepolem Wielkim a Gdynią, o długości ok. 42 km.
Budowa S6 w województwie pomorskim obejmuje:
- druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska, koszt prac ok. 128 mln zł (dł. 9,51 km, realizacja 2023-2025)
- koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki, koszt prac ok. 549 mln zł (dł. 16,12 km, realizacja 2023-2026)
- Bobrowniki – Skórowo, koszt prac ok. 284 mln zł (dł. 13,1 km, realizacja 2023-2026)
- Skórowo – Leśnice, koszt prac ok. 345 mln zł (dł. 10,8 km, realizacja 2023-2026)
- Leśnice – Bożepole Wielkie, koszt prac ok. 719 mln zł (dł. 22,1 km, realizacja 2023-2025)
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?