Trwa budowa ostatniego etapu węzła przesiadkowego, czyli pętli autobusowej z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych, krajowych i międzynarodowych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i parking dla 124 pojazdów osobowych. Podczas prac budowlanych przy peronach autobusowych natrafiono na kable energetyczne, będące częścią infrastruktury PKP.
- Wykonawca trafił na kable energetyczne zasilające infrastrukturę kolejową, które nie znajdowały się na mapach i nie zostały uwzględnione w projekcie
-informuje Romuald Babul, naczelnik wydziału Realizacji Inwestycji UM Lębork. -
Znajdują się na takiej głębokości, że konieczne jest ich przełożenie.
Zanim jednak to nastąpi, muszą na to wyrazić zgodę PKP. Ze względu na pandemię, formalności trwają dłużej. W tym czasie wykonawca ma związane ręce.- Zanim nie przełożymy kabli, nie możemy zakończyć budowy peronów i parkingu - wyjaśnia Romuald Babul. - W efekcie nie możemy zabrać sprzed dworca parkujących tam autobusów i pojazdów, by przejść do prac na tym obszarze.
Zakończenie inwestycji było planowane do końca tego roku. Już wiadomo, że ten termin jest nie do utrzymania. - Trudno powiedzieć, kiedy zostaną dopięte formalności z PKP dotyczące przełożenia kabli - mówi Romuald Babul.
Wielomilionowa inwestycja
W ramach wielomilionowej inwestycji zagospodarowanie zostanie rozległy teren przydworcowy. Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi. Duża część prac została już wykonana, jak chociażby ulica Sienkiewicza i część Dworcowej z parkingami, Bohaterów Monte Cassino od Dworcowej do hotelu, Grunwaldzka czy Warszawska.
W ramach budowy przesiadkowego węzła część skrzyżowań zastąpiły bezpieczne ronda: Dworcowa - Warszawska, Wojska Polskiego - Warszawska, Dworcowa – Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do Wojska Polskiego zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą Wojska Polskiego łączy się ona ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i Boh. Monte Cassino, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany objęły Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany został na przepływowy zbiornik retencyjny. Na całym obszarze Węzła Przesiadkowego zamontowane zostało nowe oświetlenie - 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia. Specjalnymi lampami doświetlone zostały przejścia dla pieszych. Ważnym elementem nowego węzła przesiadkowego była budowa tunelu pod torami łączącego dworzec PKP z ulicą Żeromskiego wraz z parkingami. Zakład Komunikacji Miejskiej pozyskał z dofinansowaniem unijnym 5 nowoczesnych autobusów marki Solaris.
Lęborski Węzeł Przesiadkowy powstaje z unijną dotacją. Wartość realizowanego przez miasto projektu to aż 39,2 mln zł. Dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 to ponad 25,9 mln zł (68 proc. kosztów kwalifikowanych).
Giganci zatruwają świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?