Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W "Bazie" Farm Frites Poland, ZWAE i EDUQ o tym, jak ważna jest empatia w trudnych czasach

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Fundacja Inicjowania Rozwoju UP FOUNDATION wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, Miastem Lębork, Farm Frites Poland S.A. oraz Stowarzyszeniem EDUQ byli we wtorkowe popołudnie organizatorami 5 edycji Lokalnego Forum Międzysektorowe. Tym razem tematem przewodnim była "Społeczna odpowiedzialność biznesu w niepewnych czasach".

To było szczególne spotkanie, bo został podjęty temat odpowiedzialności społecznej w trudnych czasach. Jak przedsiębiorcy wspierali rozwój lokalny, jak radzili sobie z wyzwaniami. Zarazem podsumowanie i o tym, co dalej.

Spotkanie odbyło się w związku z realizacją projektu „Pomorski system przedsiębiorczości społecznej. Koordynacja rozwoju ekonomii społecznej w województwie pomorskim na lata 2019-2022”.

Nie bez znaczenia było miejsce spotkania, bo to Klub Osiedlowy „Baza”, który powstał w ramach rewitalizacji Lęborka, w przebudowanej siedzibie Zakładu Komunikacji Społecznej. Pojawili się kontrolerzy z Urzędu Marszałkowskiego, którzy rozdali ankiety, żeby zweryfikować, czy w "Bazie" odbywają się zajęcia i czy ich uczestnicy są z nich zadowoleni.

Na początek uczestnicy wysłuchali nagrania z wypowiedzią Agnieszki Kapały-Sokalskiej, Członkini Zarządu Województwa Pomorskiego i radnej.

- Współpraca między biznesem, organizacjami pozarządowymi, podmiotami ekonomii społecznej oraz sektorem publicznym stanowi niezwykle ważny element na mapie zaangażowania społecznego, rozwiązywania problemów społecznych. Zwłaszcza teraz, w czasach pandemii oraz wynikającego z niej spowolnienia gospodarczego, kiedy zagrożone jest nasze zdrowie i poczucie bezpieczeństwa, szczególnie ważne są takie wartości, jak solidarność, empatia, odpowiedzialność, wrażliwość na drugiego człowieka. Wzajemne, partnerskie wsparcie poszczególnych grup, jak i każdego z osobna i wreszcie całej wspólnoty są kluczowe w poczucie budowania bezpieczeństwa i stabilności. Na wynikające z tej sytuacji wyzwania powinniśmy reagować wspólnie, razem.

Wszystkich przywitał Witold Namyślak, burmistrz Lęborka.

- Rewitalizacja jeszcze cały czas trwa. Te wszystkie działania jeszcze będą i myślę, że nie wcześniej, jak w połowie przyszłego roku będziemy zbliżali się do końca. Mamy przed sobą jeszcze wiele działań, jak zmiana podwórek. Będą bardzo dużo znaczyły dla tego obszaru „Nowy Świat”, który rewitalizujemy. Może teraz będzie „Nowy Świat”, bo do tej pory większość tej dzielnicy była może zaniedbana, może niedopieszczona. My w tej chwili próbujemy to zrobić i wtedy będzie zupełnie nowy świat.

- Współpraca między firmami a organizacjami pozarządowymi, ale też instytucjami samorządowymi jest niezmiernie ważna szczególnie dla powiatu, który przygotowuje przyszłe kadry dla pracodawców

- podkreśliła Alicja Zajączkowska, starosta lęborski.

Głównym punktem programu była debata, panel ekspercki. Poprowadziła go Ewa Sowińska, Partnerka ESO Audit i zastępczyni Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. To moderatorka z Gdańska, urodzona w Chojnicach.

- Takie inicjatywy, które są z perspektywy mniejszych miast wydaje mi się, że są kluczowe do tego, abyśmy żyli w trudniejszych czasach w sposób empatyczny, rozumiejący się. To tutaj rosną inicjatywy a dopiero potem przenoszą się na skalę województwa.

Otwierając dyskusję zapytała panelistów, jaki problem rozwiązuje ich biznes, po co oni są, kto potrzebuje tego, co robią.

Odpowiadając po co, Dorota Markiewicz-Kubik, dyrektorką ds. HR i Zaangażowania Społecznego Farm Frites Poland, powiedziała:

- To, co my tutaj robimy na naszej ziemi lęborskiej, to robimy to godnie. Robimy to wszyscy z najwyższą jakością. To, że mamy teraz pandemię, to też wpłynęło na nasz biznes, ale przez 25 lat, jak pracujemy, to każdy rok jest inny. Każdy jest taką naszą małą pandemią, bo są ulewy, susze, zaraza.

- Najprościej odpowiadając to po to, żebyście mieli państwo prąd w gniazdkach

- powiedział Piotr Haczyk, Zastępca Prezesa/Dyrektor Handlowy w Zakładzie Wytwórczym Aparatów Elektrycznych.

- Nasze urządzenia trafiają do systemy energetycznego. Rozwiązujemy problemy naszych klientów. Staramy się, żeby tak nas postrzegano. Możemy zrobić wspaniały produkt, ale jeżeli nie będzie przystawał do tego, czego oczekują od nas klienci, to po prostu wypadniemy.

- Przez 20 lat naszej firmy najtrwalsze związki, jakie udało się nam zbudować to te, kiedy wchodziliśmy w buty naszych klientów. Próbowaliśmy się wsłuchać, co ich boli, dlaczego oni tego chcą.

- Empatia w naszym przypadku polega na tym, że coraz bardziej dopasowujemy nasze produkty do tego, co oczekują od nas klienci.

Prezes Haczyk podkreślił rolę Agnieszki Klawczyńskiej, specjalistki ds. sprzedaży i promocji w firmie, która też była na forum.

Jak COVID i związany z nim lock down wpłynął na funkcjonowanie firm?

- Zdecydowaliśmy, że z pewnych rzeczy po prostu nie możemy zrezygnować - odpowiedziała Dorota Markiewicz-Kubik z Farm Frites Poland (…)

Zostaliśmy przy projektach, które są ważne i jak mocno mogą wpłynąć na naszych ludzi. Robiliśmy spotkania w zespołach, żeby na bieżąco badać swoje potrzeby. Po dwóch miesiącach stwierdziliśmy, że jesteśmy super zespołem przygotowanym na tego typu prawdy, ale to też obnażyło nasze słabości. To pokazało, gdzie jesteśmy super, a gdzie są rzeczy do poprawy. Mówię też o słabościach typowo menedżerskich.

- Widzę dziś, że kluczem była jasna, czysta komunikacja z naszymi pracownikami. Bez tego nigdzie byśmy nie ruszyli

- podkreślił Piotr Haczyk ze ZWAE.

Wtórowała mu przedstawicielka FF.

- Komunikacja to jest podstawa. Na bieżąco była informacja do naszych ludzi. Przyjęliśmy strategię, żeby mówić im, jak jest. Nie takie, że będzie dobrze, nie przejmujcie się. Tylko rzeczywiście nasz prezes dawał komunikat do ludzi, w jakiej jesteśmy sytuacji, nad czym zastanawiamy się. Ludzie przyjęli to bardzo pozytywnie, czym byłyśmy nawet zaskoczone. Każdy potrzebuje tego samego, żeby być uczciwym wobec siebie, mówić szczerze.

Panelistką była także Agnieszka Mróz jako projektantka usług. Wspiera organizacje, firmy, zarówno ogromne instytucje finansowe, jak również niewielkie przedsiębiorstwa, jednostki samorządowe w tym, żeby dostarczać mądre usługi. Takie, które rzeczywiście odpowiadają na potrzeby odbiorców. Wykorzystuje do tego service design. Pracowała wiele lat w organizacjach pozarządowych.

W kontekście zaangażowania społecznego lokalnych przedsiębiorców w czasie pandemii swoimi doświadczeniami podzieliła się również Alina Fegler - Kotkiewicz, prezes Zarządu Stowarzyszenia EDUQ w Lęborku. Jak podkreśliła, dziś podzieliła się po raz pierwszy ze społecznością lokalną ze wspólnego działania, które rozpoczęło się w marcu. Wtedy, kiedy była ogromna panika, lęk z powodu pandemii.

- Dzięki naszej akcji udało się nam przekroczyć izolację i zmobilizować wszystkie siły do tego, żeby zrobić coś dla dobra wspólnego. To była akcja „Maseczki dla Lęborka”. Organizacje pozarządowe zawsze bardzo dobrze wyczuwają i szybko reagują na potrzeby społeczne.

Zadzwoniła Marta Jabłońska z Fundacji "Nielada Historia" i zapytała, czy EDUQ włączy się w akcję szycia maseczek przez NGOS dla Pomorza. Tego samego dnia był telefon od dr inż. Andrzeja Sułkowskiego

- I nagle okazało się, że wiele rzeczy niemożliwych okazało się możliwych.

W sumie wolontariusze EDUQ wyprodukowali 3 tysiące maseczek, ze wsparciem firm krawieckich i krawcowych, sponsorów, którzy podarowali pieniądze lub materiały. Jak podkreśliła prezes EDUQ, przede wszystkim ze wsparciem Andrzeja Sułkowskiego. Ten ostatni podziękował wszystkim zaangażowanym.

- To naprawdę było spontaniczne, ale też chyba kwestia wychowania i temperamentu

– powiedział Andrzej Sułkowski.

- To był fantastyczny projekt z tego względu, że ludzie sami się zgłaszali. I im bardzo serdecznie dziękuję. Oni to robili pod presją pewnego ryzyka bezpieczeństwa. Ja byłem chyba najbardziej "odważny", bo trzeba było to połączyć fizycznie. Zawozić, rozwozić materiały. I trzeba było znaleźć sponsorów.

Te osoby, firmy, sponsorzy to: Alurom - Izabela Babij, Admar Hurtownia Tkanin Reda - Piotr Isio, Ceo&Founder - Vestra Bartosz Walczyński, B&Z Proenergy S.C. - Jerzy Baranowski, OW Koral - Przemysław Koss, Verdi - Agnieszka Cieplińska, Nauka Jazdy - Krzysztof Boczkowski, Fundacja Onkorejs - Magdalena Lesiewicz, Usługi Krawieckie Joanna Harackiewicz, Usługi Krawieckie Anita Pawelczyk, Olala Fashion Aleksandra i Michał Stowba, Usługi Krawieckie Katarzyna Odrowąż - Piramowicz, Alex S - Aleksandra i Ewa Szreder, Usługi Krawieckie Barbara Iskra, Mariam Batiashvilli

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto