Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel gotowy, choć jeszcze zamknięty, a na wiadukt kolejowy poczekamy dłużej

Redakcja
Mariusz Kapała / GL
Wydłużenie podziemnego przejścia z 20 do 44 metrów jest już zakończone. Jednak z tunelu korzystać jeszcze nie można. Dlaczego? Czy jest ono uzależnione od innych, prowadzonych właśnie, inwestycji?

Wokół dworca PKP wiele się dzieje, a zielonogórzanie bacznie obserwują postępy prac budowlanych. I zadają wiele pytań. My staramy się pytać je zadać odpowiednim osobom z kolei...

- Mieszkam przy ul. Skłodowskiej Curie. Przedłużenie tunelu pod torami uważam za bardzo dobrą inwestycję - mówi pan Tadeusz. - Nie tylko nam skróci on drogę do centrum miasta, ale także np. wielu pacjentom ze śródmieścia do Centrum Medycznego Aldemed i różnych firm, instytucji, które znajdują się przy ul. Towarowej. Tunel jest gotowy. Czy zostanie dopiero otwarty, jak wykonane zostaną zadaszenia peronów?

Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. odpowiada, że aktualnie trwa procedowanie uzyskania pozwolenia na użytkowanie tunelu.

Otwarcie podziemnego przejścia nie jest zależne od wykonania zadaszenia peronów. Musimy więc poczekać na odpowiednie decyzje nadzoru budowlanego, by móc legalnie przechodzić przez tunel. Bo jak się okazuje, niektórzy już zajrzeli do tunelu.

- Fajnie, że wyłożyli go granitowymi płytami. Mam nadzieję, że taki będzie cały - mówi nastoletni Marek. - Są też ekrany z informacją dla pasażerów i windy.

Nieco dłużej poczekamy na zadaszenia peronów.

- Widzę, że trwają prace budowlane pod słupy zadaszeń. Czy one jakoś będą współgrały z budowanym Centrum Przesiadkowym? - pyta pan Stefan.

Z. Wolny wyjaśnia, że konstrukcja zadaszeń będzie stalowa, poszycie zadaszeń z płyt oraz w 30 procentach ze szkła. Kolorystyka taka, jak Centrum Przesiadkowego z palety - szary. Zadaszenie będzie miało układ spadzisty. Na peronie nr 3 i 1a zamontowane zostanie zadaszenie jednosłupowe, a na peronie nr 1 i 2 będzie podwójny rząd słupów. Zdaniem zielonogórzanki Renaty Próg-Małeckiej, zadaszenie powinno ciągnąć się do dworca PKS. Bo wielu pasażerów przesiada się potem z pociągu na autobus. Byłoby wygodniej i bezpieczniej.

Kolejne pytania naszych Czytelniczek dotyczą nazwy dworca. Teraz ma to być Zielona Góra Główna. Kiedy pojawi się taki napis i czy jednocześnie zostanie umieszczony w nowych rozkładach jazdy pociągów?

- Na stacji Zielona Góra nazwa stacji zostanie zmieniona w trakcie zabudowy zadaszeń- mówi Z. Wolny. - Od nowego rozkładu jazdy w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej będzie umieszczona nowa nazwa stacji Zielona Góra Główna. Od nowego rozkładu jazdy będą także zmienione nazwy przystanku Przylep na Zielona Góra Przylep, Stary Kisielin na Stary Kisielin Zielona Góra, Nowy Kisielin na Nowy Kisielin Zielona Góra.

Wszystkie te zmiany mają spowodować, że będziemy podróżować bezpiecznie... i że suchą nogą przejdziemy z peronu na miejski autobus

Nie brakuje tez pytań Czytelników o przedłużoną (m.in. z powodu konieczności dodatkowego wzmocnienia przyczółka) przebudowę wiaduktu kolejowego na ul. Batorego. Zielonogórzan interesuje, kiedy będą mogli pod wiaduktem przejść czy przejechać samochodem. Bo dziś droga jest zamknięta.

- Aktualnie prowadzone są prace przy wzmacnianiu przyczółka zachodniego wiaduktu. Droga pod wiaduktem zostanie oddana do użytku najpóźniej w czerwcu 2019 roku, po zakończeniu modernizacji wiaduktu nad ulią Batorego i przebudowie drogi, wykonanej przez miasto Zielona Góra - tłumaczy Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK. Droga zostanie poszerzona i zaopatrzona w dwa chodniki.

Dyrektor departamentu inwestycji i zarządzania drogami liczy, że PKP PLK zakończy przebudowę wiaduktu w kwietniu 2019 r., by miasto mogło przystąpić do budowy drogi, przebiegającej pod wiaduktem.

Wspomniane inwestycje w okolicy dworca są tylko niektórymi elementami 280-milionowego projektu, związanego z wymianą taboru miejskich autobusów na elektryczne i nowoczesne diesle. Wszystkie diesle - przegubowce już kursują po naszych ulicach (mercedesy). Pierwsze autobusy elektryczne (Ursus) także już są w Zielonej Górze. Trwa budowa nowych pętli wraz z ładowarkami do autobusów, przebudowa zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji, modernizacja ul. Dworcowej, budowa dwóch rond...

Jak mówi prezydent Janusz Kubicki, wszystkie te zmiany mają spowodować, że będziemy podróżować bezpiecznie... i że suchą nogą przejdziemy z peronu na miejski autobus. Łatwiej i bezpiecznie będzie też jeździć rowerzystom. A to dzięki wybudowanej ścieżce rowerowej i windom.

Rozbudowa Galerii Focus w Zielonej Górze. WIDEO:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel gotowy, choć jeszcze zamknięty, a na wiadukt kolejowy poczekamy dłużej - Gazeta Lubuska

Wróć na zielonagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto