Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Stawiają wiaty na Lęborskim Węźle Przesiadkowym

źródło: UM Lębork
Trwają prace przy budowie ostatnich etapów Lęborskiego Węzła Przesiadkowego. Powstają wiaty przystankowe na 9 stanowiskach autobusowych.

Wykonawcą najważniejszych elementów węzła za ponad 25 mln zł jest firma STRABAG sp. z o.o. Front robót w ostatnich miesiącach przeniósł się w pobliże dworca kolejowego. W poprzednich miesiącach wybudowano tzw. „nową Dworcową” i połączono ją rondem z ulicą Wojska Polskiego. Teraz trwa budowa pętli autobusowej z 9 zadaszonymi stanowiskami dla lokalnych, krajowych i międzynarodowych przewoźników wraz z parkingiem dla autobusów i parking dla 124 pojazdów osobowych. Schronienie na rowery w zadaszonych wiatach znajdą też rowerzyści. Postawiono też pierwsze ławki na których odpoczywać będą podróżni. Kolejnym etapem inwestycji będzie zagospodarowanie terenu przed samym budynkiem dworca.

Czytaj również:Trwaja prace przy budowie węzła przesiadkowego

Atrakcją tego miejsca stanie się lokomotywa manewrowa pracująca przez dziesiątki lat na terenie elewatorów zbożowych przy ulicy Kaszubskiej. Miasto Lębork zakupiło lokomotywę 409Da i przekazało ją do renowacji fachowcom z lęborskiej firmy PPH AMG. Stanie ona za kilka miesięcy na zaimprowizowanym torowisku przed dworcem kolejowym.
Lęborski Węzeł Przesiadkowy powstaje z unijną dotacją, zwiększoną w ostatnich dniach o ponad 2mln złotych. Zarząd Województwa Pomorskiego przyznał Lęborkowi na budowę Węzła Przesiadkowego dodatkowe 2 mln 46 tys. zł. Zwiększyło to tym samym poziom dofinansowania inwestycji ze środków UE do wysokości 73,35 proc. wydatków kwalifikowalnych. Było to możliwe dzięki korzystnemu kursowi euro w stosunku do złotówki. Całkowita kwota dofinansowania tego ważnego dla miasta projektu inwestycyjnego z funduszy UE wyniesie więc prawie 28 mln zł, a całkowity koszt projektu 39,2 mln zł.
W ramach wielomilionowej inwestycji zagospodarowanie zostanie rozległy teren przydworcowy. Nowością będą miejsca postojowe typu kiss & ride o ograniczonym czasie postoju 3-5 minut dla wysiadających lub wsiadających pasażerów. Wybudowane zostaną ścieżki rowerowe i zadaszony parking dla rowerów oraz postój taxi. Duża część prac została już wykonana, jak chociażby ulica Sienkiewicza i część Dworcowej z parkingami, Bohaterów Monte Cassino od Dworcowej do hotelu, Grunwaldzka czy Warszawska.
W ramach budowy przesiadkowego węzła część skrzyżowań zastąpiły ronda: Dworcowa - Warszawska, Wojska Polskiego - Warszawska, Dworcowa – Sienkiewicza. Wyremontowana i udrożniona aż do Wojska Polskiego zostanie ulica Dworcowa. Z ulicą Wojska Polskiego łączy się ona ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym. Takie rozwiązanie wyprowadzi część ruchu z ul. Warszawskiej i Boh. Monte Cassino, a dworzec PKP uzyska nowe, alternatywne połączenie. Zmiany objęły Park im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Stawek w parku przebudowany został na przepływowy zbiornik retencyjny. Na całym obszarze Węzła Przesiadkowego zamontowane zostało nowe oświetlenie - 130 nowoczesnych lamp ledowych co pokazuje skalę transportowego przedsięwzięcia. Specjalnymi lampami doświetlone zostały przejścia dla pieszych. Ważnym elementem nowego węzła przesiadkowego była budowa tunelu pod torami łączącego dworzec PKP z ulicą Żeromskiego wraz z parkingami. Zakład Komunikacji Miejskiej pozyskał z dofinansowaniem unijnym 5 nowoczesnych autobusów marki Solaris.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto