Dyskusja w starostwie powiatowym w Lęborku dotyczyła możliwości rozwoju elektromobilności na terenie powiatu.
-Dominującymi tematami rozmów okazały się: rozwój transportu zbiorowego, wspieranie transportu rowerowego i multimodalnego oraz stan dróg. Omawiano także cechy idealnej lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania, sposób ich oznakowania i dostosowania do potrzeb klienta-
informuje lęborskie starostwo.
- Ważnym elementem były również preferencje nabywcze pojazdów elektrycznych w kontekście ich ceny w zestawieniu z dochodami społeczeństwa i przekonaniami konsumenckimi
.
Wicestarosta lęborski zaproponował uwzględnienie w tworzonym opracowaniu planowanego rozmieszczenia punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co w przyszłości pozwoli ubiegać się o dofinansowanie na realizację projektów infrastrukturalnych w tym zakresie..
W gminach obsługujących sezonowo wzmożony ruch turystyczny istotną kwestią jest, oprócz stworzenia infrastruktury dla jednośladowych pojazdów elektrycznych, wdrożenia działań zapobiegających przeciążeniom komunikacyjnym oraz, jak w przypadku Łeby, stworzenie centrum przesiadkowego w okolicach dworca PKP. Kolejne dyskutowane kwestie to koszty i rozmieszczenie punktów ładowania, dostępność miejsc parkingowych w centrach miast, a także kwestie bezpieczeństwa określające gdzie można poruszać się pojazdami elektrycznymi bez stwarzania zagrożeń dla ruchu pieszego. Każda gmina, oprócz wspólnych działań realizowanych w ramach przyszłej strategii, cechuje się również autonomiczną specyfiką, która będzie omawiana podczas spotkań na miejscu w gminach, by również lokalne uwarunkowania znalazły się w zapisach konstruowanego dokumentu.
Czytaj również:Delegacja z powiatu nyskiego odwiedziła Lębork
Efektem Programu Rozwoju Elektromobilności w Polsce ma być stworzenie warunków do rozwoju produkcji i upowszechniania pojazdów o napędzie elektrycznym. Ministerstwo Energii zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach jeździć będzie milion elektrycznych pojazdów. Działania na rzecz rozwoju elektromobilności zgodne są z polityką klimatyczno-transportową prowadzoną przez Polskę i Unię Europejską. Opracowywany dokument ma umożliwić zdefiniowanie zadań do wykonania oraz określić źródła finansowania. Chodzi również o określenie możliwości zakupu i eksploatacji pojazdów elektrycznych tak w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. To jednak także szereg zagadnień związanych z zapewnieniem odpowiednich mocy energetycznych i infrastruktury umożliwiającej zaopatrzenie pojazdów w energię. Zorganizowany panel dyskusyjny miał dać odpowiedzi m.in. w zakresie kierunków i kolejności podejmowanych działań. Sesję poprowadził Romuald Meyer, dyrektor Pomorskiej Grupy Konsultingowej S.A. w Bydgoszczy. Wśród panelistów znaleźli się: Edmund Głombiewski, wicestarosta Lęborski, Mariusz Sadłowski, reprezentujący Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, Andrzej Strzechmiński, burmistrz Łeby, Tomasz Bońdos, kierownik Zespołu Zarządzania Energią w Urzędzie Miasta w Bydgoszczy, Jerzy Pietrzak z Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy i Adam Mroziński – przedstawiciel Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?