Kiedyś to były czasy, dzisiaj już nie ma czasów
Wpływ gier komputerowych i konsolowych na zdrowie graczy jest tematem starym jak same komputery i konsole. Dzisiaj powraca on ze zdwojoną siłą. Coraz większą popularność w mediach społecznościowych zyskują grupy i strony, na których opiewa się złote czasy sprzed ery smartfonów i komputerów, gdy dzieci bawiły się na dworze, a o Among Us lub nowym Assasin’s Creed nikt jeszcze nie marzył. Na graczy często patrzy się tam z wyższością, np. wyśmiewając trzydziestolatków wyczekujących na kuriera z nowym PS5 lub złoszcząc się, że mistrzowie w e-sporcie powinni „zabrać się do prawdziwej roboty”. Jeśli jakieś narzekanie ucichło, to pomstowanie na młodzież, która wprawdzie wychodzi na zewnątrz, ale nie spędza tam czasu, jak dawniej bywało (gra w Pokemon Go, zamiast wisieć na trzepaku).
Zagrożenia związane z grami istnieją, ale nie wylewajmy dziecka z kąpielą.
Lista obaw związanych z grami jest olbrzymia. Nastawione na sensację media straszą nas, że najmłodsze pokolenie jest zupełnie uzależnione od elektroniki, skazane na choroby wzroku i kręgosłupa i zupełny brak empatii. Wiele artykułów i programów informacyjnych potwierdza obawy rodziców i partnerów. Oczywiście, nie możemy zaklinać rzeczywistości i twierdzić, że uzależnienie od gier i związane z nim przypadłości fizyczne nie istnieją. Absolutną koniecznością jest pomoc osobom, które mają z tym problem. Konieczne jest także uporządkowanie kwestii mikropłatności w grach, które oferują tzw. lootboxy (wiele wskazuje, że uzależniają jak hazard). Rodzice powinni jak najbardziej interesować się tym, w co grają ich dzieci, a osoby przesiadujące długie godziny przed ekranem (nie tylko gracze) muszą podwójnie zadbać o swój wzrok i kręgosłup. Nie wylewajmy jednak dziecka z kąpielą. Wiele niezależnych od siebie badań wskazuje, że granie może:
- poprawiać samopoczucie,
- pozytywnie wpływać na koordynację oko-ręka
- pomagać w opóźnieniu objawów demencji i Alzheimera
- uśmierzać ból
- zwiększać kreatywność
- poprawiać orientację przestrzenną
- uczyć empatii
- motywować do czytania i tworzenia własnych treści.
Polecane oferty

LENOVO
LENOVO IdeaCentre A340-24IWL Black i5-10210U/8GB DDR4/512GB ...
Komputer dla graczy: NieKolor: CzarnyWymiary [W x …

HIRO
HIRO Aero V2
Czułość myszy:3200 dpi;Dla graczy:tak;Gwarancja:24…

MSI
MSI Optix G27CQ4 1ms 165Hz
Cyfrowe złącze koaksjalne:nie;Cyfrowe złącze optyc…

Spin Master
Bakugan: Armored Alliance. Baku-Gear Pack - Nillious Ultra + ...
Udowodnij wszystkim, że jesteś najlepszy i zostań …

Abino Joanna Urbańska
Chińczy mały. Wiek: 5+
Chińczyk to gra uwielbiana przez dzieci. Mimo, że …

NINTENDO
Gra Nintendo Switch Dragon Quest Builders 2
Połączenie RPG i gry twórczej, w której gracze zbi…

Adamigo
Zgaduj Zgadula Quiz (6151). Wiek: 4+
Quiz zawiera 72 zagadki pogrupowane na trzy tematy…

SPOKEY
Zestaw do tenisa stołowego SPOKEY Smash Set 81812
Zestaw do tenisa stołowego firmy SPOKEY serii Smas…

GENESIS
Obudowa GENESIS Titan 750 Niebieski
Obudowy powinny być nie tylko pojemne, funkcjonaln…

NINTENDO
Produkt z outletu: Gra Nintendo Switch Deadly Premonition 2: A ...
Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise to ko…

CENEGA
Gra PS4 LEGO Iniemamocni
W stworzonym przez TT Games tytule gracze będą mog…

CENEGA
Gra PS4 LEGO City: Tajny agent
W LEGO® CITY Tajny agent™ gracze mogą odkryć ponad…

Tracer
Tracer Zelih Duo Black RF nano
Czułość myszy:1600 dpi;Dla graczy:nie;Gwarancja:24…

CENEGA
Gra PS4 LEGO DC Super-Villains Złoczyńcy
Dobrze jest być złym w pierwszej złoczyńcocentrycz…

CENEGA
Gra PS4 LEGO Worlds
W LEGO® Worlds gracze mają szansę odkrywać skarby …

CENEGA
Gra PS4 LEGO NINJAGO Movie – Gra wideo
LEGO® NINJAGO Movie – Gra wideo przenosi nieprzerw…

Sven
Sven 325 (czarny)
Dekoder dźwieku:brak;Najniższa częstotliwość:80 Hz…

Harmonia
Statki ortograficzne - Tomkowska Magdalena - książka
W niniejszej książce znajdują się plansze do gry w…

Genesis
Genesis Krypton 190
Czułość myszy:3200 dpi;Dla graczy:tak;Gwarancja:24…

HP
HP Spectre 700 (bordowy/burgund)
Czułość myszy:1200 dpi;Dla graczy:nie;Gwarancja:24…
Pewnie jeszcze wielu z was odpowie, że liczne tytułu mają także wartość edukacyjną - to jest jednak temat na osobny artykuł. Aby przeczytać więcej na temat korzyści z grania, kliknij na poniższy przycisk:
Cyberkradzież na „zdalny pulpit”. Nie daj się oszukać