Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na odcinku S-6 z Leśnic do Bożegopola powstaną trzy duże przejścia dla zwierząt. Ludzie nie powinni po nich chodzić

Robert Gębuś
Robert Gębuś
Zwierzęta, które na odcinku S-6 z Leśnic do Lęborka będą chciały pokonać drogę ekspresową, będą miały do dyspozycji trzy duże przejścia nad drogą i pod nią kilkadziesiąt przepustów dla drobnej zwierzyny.

Dla dużych zwierząt przygotowywane są kilkudziesięciometrowe wiadukty nad drogą. To szeroki pas terenu o nawierzchni gruntowej wyposażony w karpiny. Do tego brzegi takiego przejścia wyposażone są w drewniane ekrany, mające za zadanie osłonięcie zwierząt w nocy przed światłami pojazdów. Mniejsze będą mogły migrować przepustami pod drogą.

- Duże przejścia są odgrodzone od trasy naturalnymi zaporami. Podłoże jest naturalne, z naturalną leśna roślinnością i one są dedykowane głównie dla zwierzyny dużej, m.in. jeleni, dzików saren, wilków

- mówi Alicja Kąckowska, rzecznik prasowy Nadleśnictwa Lębork.

- Przejścia mniejsze, widoczne jako przepusty pod drogą są przeznaczone dla zwierząt mniejszych, nornic, kun, myszy. Zbudowane są w taki sposób, żeby były jak najbardziej zbliżone dla warunków naturalnych zwierząt, żeby one się nie bały.

Miejsca na przejścia nie są wyb rane przypadkowo. Przed każdą budową takiego przejścia, projektant zasięga opinii leśniczych, którzy gospodarują na tym terenie i znają trasy migracji zwierząt. Bywa, że przejściem dla zwierząt migrują także... ludzie.

- Odradzamy przechodzenie tymi miejscami, ponieważ takie przejścia mają się kojarzyć zwierzynie z bezpieczną drogą, często z miejsc bytowania na żerowiska -

mówi Alicja Kąckowska.

-Człowiek zostawia swój zapach. Zwierzęta mogą poczuć się nieswojo, po prostu się bać i przestaną z nich korzystać.

od 16 lat

Po ich wybudowaniu zalecany jest monitoring tych miejsc, żeby sprawdzić jak często zwierzęta będą z nich korzystały.

-Przejścia dla zwierząt są planowane na etapie przygotowywania raportu oddziaływania na środowisko i ostatecznie zatwierdzane decyzją środowiskową -

mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy GDDKiA.

-Wszystko jest, rzecz jasna, uzależnione od środowiska i ewentualnych szlaków migracyjnych różnych gatunków zwierząt. Po oddaniu drogi do ruchu jest zlecany monitoring takich przejść, by sprawdzić, czy faktycznie są one używane i przez jakie zwierzęta.

Zakończenie budowy drogi S-6 planowane jest w w 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto