Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marszałek przywiózł dodatkowe miliony na węzeł i upomniał się o S6 oraz drugi tor do Słupska

Marcin Kapela
Marcin Kapela
W czwartkowy poranek (03.10) przed budynkiem dworca kolejowego PKP w Lęborku miało miejsce przekazanie przez marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka na ręce burmistrza Lęborka Witolda Namyślaka symbolicznego czeku, za którym stoi 3,5 mln zł dodatkowych środków z Unii na budowę Lęborskiego Węzła Przesiadkowego.

Aneksowanie umowy o dofinansowanie ważnej dla Lęborka inwestycji drogowo-transportowej było możliwe m.in. dzięki korzystnemu przeliczeniu kursu euro. Wartość realizowanego przez miasto projektu wynosi aż 39, 1 mln zł. Dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, włącznie z dodatkowymi środkami, wyniesie ponad 24,7 mln zł. W spotkaniu przed dworcem PKP wziął udział także senator RP Kazimierz Kleina, radna wojewódzka Iwona Mielewczyk, zastępcy burmistrza, radni, pracownicy nadzorujący inwestycje i przedstawiciele wykonawcy.

- Witam serdecznie na terenie realizacji największego zadania w tej perspektywie finansowej, czyli budowy i przebudowy lęborskiego węzła przesiadkowego

- rozpoczął burmistrz Lęborka Witold Namyślak.

- Jesteśmy przed dworcem kolejowym i tutaj, na terenie tego obszaru, realizujemy to przedsięwzięcie, które jest współfinansowane przez Unię Europejską, dlatego gościmy pana marszałka, który przyjechał do nas z wielką radością i z wielkim prezentem dla nas. Dostajemy dodatkowe dofinansowanie do kwoty 65 procent całego przedsięwzięcia, więc ponad 3,5 mln zł, które odciążą nasze wysiłki w tym temacie, które są bardzo wysokie. Zadanie jest ponad 30 mln zł. W tym zadaniu jest wiele innych podprzedsięwzięć, bo i zakup 5 nowych autobusów, przejście podziemne pod torami. Plan zakończenia tego przedsięwzięcia to czerwiec przyszłego roku, więc mamy jeszcze trochę czasu. Jesteśmy gdzieś w połowie etapu realizacji. To główne, najważniejsze przedsięwzięcie, czyli przebudowa ulicy Dworcowej, to przed nami i ona będzie taką wisienką na torcie.

Do słów burmistrza nawiązał marszałek Mieczysław Struk.

- Pan burmistrz mówił o torcie i o wisience. Tortem byłaby modernizacja linii kolejowej nr 202, czego bardzo oczekujemy od polskiego rządu. Ubolewamy, że tak ważny projekt spadł z listy priorytetowych i realizowanych projektów. Podobnie, jak z linią nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Bo tylko w takim zakresie, a także kiedy będzie realizowana droga S6 możemy mówić o znaczącym usprawnieniu transportu publicznego miasta Lęborka i gmin powiatu lęborskiego z Trójmiastem bądź ze Słupskiem i dalej w kierunku zachodniej granicy państwa. Niestety liczne apele, jakie składaliśmy w ostatnich latach, nawet zostało powołane w tej sprawie stowarzyszenie na rzecz budowy drogi S6, nie doczekaliśmy się jakichkolwiek sukcesów.

Węzeł w Lęborku jest jednym z kilkudziesięciu w miastach województwa.

- Z poziomu regionalnego realizujemy tę zadania, do których zobowiązaliśmy się. A zobowiązanie polegało na tym, że chcemy wybudować kilkadziesiąt różnych węzłów transportowych, przesiadkowych w różnych częściach naszego województwa, do których to węzłów miałyby docierać inne środki transportu publicznego, takie jak choćby autobusy zakładów komunikacji miejskiej czy prywatni przewoźnicy, bądź PKS-y, jeśli w jeszcze jakichś obszarach funkcjonują. Podjęliśmy się takich negocjacji z władzami lokalnymi, w tym z panem burmistrzem Lęborka. Uzgodniliśmy pewien zakres inwestycyjny i on jest realizowany. Pan burmistrz jako wisienkę wymienił Dworcową, ale jest to też przebudowa fragmentów dróg, jak Wojska Polskiego, Warszawska, 10 Marca, Sienkiewicza, Żeromskiego czy też teren samego dworca PKP. To jest wykonanie parkingów, miejsc postojowych dla samochodów, peronów i zatok postojowych, chodników, ścieżek rowerowych, a więc bardzo kompleksowy projekt. Z radością będziemy witać takich pasażerów, którzy będą docierać rowerami, bądź motorowerami i będą je pozostawiać w wyznaczonych miejscach. I o to w tym projekcie chodzi, żebyśmy zachęcali mieszkańców do korzystania z pociągów. Mamy z tym problem, dlatego zacząłem mówić o linii nr 202, bo jeśli nie ma wystarczającej przepustowości na tej linii, umożliwiającej zwiększenie liczby pociągów, to ten transport publiczny staje się ułomny.

Marszałek wspomniał też niedawną rozmowę z wiceministrem rządu na temat budowy drugiego toru do Słupska.

- Miałem wczoraj okazję rozmawiać z wiceministrem odpowiedzialnym za kolejnictwo. Zapewniał, że mimo różnych negatywnych opinii szeregu ekspertów będą realizować dwutorową linię do Słupska. Oczywiście nie określił kiedy, ale to jest zadanie przyszłych posłów i senatorów, żeby trzymali rękę na pulsie i nie dali rządzącym w Warszawie niemalże oddychać w tej materii.

W planach jest odbudowanie połączenia kolejowego z Sierakowicami i Kartuzami.

- Z całą pewnością z poziomu regionalnego będziemy chcieli rozwijać transport zbiorowy, oparty na liniach kolejowych. To jest transport niezwykle przyjazny. Od dłuższego czasu staramy się, żeby reaktywować linię kolejową z Kartuz w kierunku Sierakowic, a potem z Sierakowic do Lęborka. Do tego transportu trzeba wracać, ale nie z prędkością 30 km/h, bo musi być konkurencyjny dla transportu drogowego. To jest wymóg czasów, żeby ograniczać emisję dwutlenku węgla.

Marszałek podkreślił, że Lębork nie jest jedynym miastem, który otrzyma dodatkowe środki.

- Dziś z satysfakcją chcielibyśmy przekazać panu burmistrzowi taki symboliczny czek, który mamy okazję przekazać w takim momencie, kiedy dokonaliśmy przeglądu całego Regionalnego Programu Operacyjnego. W dniu wczorajszym miałem okazję podpisać aneksy i przekazać podobne czeki miastom obszaru metropolitalnego, czyli Gdańskowi, Gdyni i Sopotowi, a także miasto okalającym Trójmiasto, to jest ponad 40 mln zł. Dziś zaczynamy od Lęborka, potem jedziemy do Ustki, Miastka, Bytowa, Kartuz. Lębork na pewno znaczącą kwotą, bo 3,5 mln zł to jest kwota nie do pogardzenia. Żebyście mogli sprawnie realizować projekt i regulować wszystkie zobowiązania wobec wykonawcy.

Wagę budowy węzła przesiadkowego w Lęborku podkreślił senator RP Kazimierz Kleina, ale upomniał się także o linię do Łeby.

- Bardzo się cieszę, że ta inwestycja jest tutaj realizowana i że idą na nią dodatkowe pieniądze. Lębork jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym. Poza Lęborkiem może niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, że miasto Lębork to miejsce, do którego codziennie jeżdżą setki osób, do pracy, do szkół, a więc możliwość skomunikowania z Lęborkiem jest kluczowa dla całego tego projektu. Prawie milion ludzi co roku do Łeby jeździ głównie samochodami, więc ta linia kolejowa Łeba – Lębork, która także jest jedną z zapomnianych linii, musi być także wyremontowana. Ta linia Łeba – Lębork – Sierakowice – Kartuzy, w stronę Wejherowa, w stronę Słupska, Lębork jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym. Przed wojną ze Słupska do Gdańska jechało się 20 minut krócej niż obecnie. Były dwa tory linii kolejowej. A wtedy były jeszcze granica państwowa. Dziś ta cała linia aż do Szczecina jest marginalna ze względu na to, że jest nieodnowiona, nieprzebudowana. To są rzeczy, które są wyzwaniem komunikacyjnym dla rządu w pierwszej kolejności, ale także dla samorządu wojewódzkiego.

Inwestycja w rejonie dworca PKP jest zaawansowana w 50 procentach. Jej efektem będzie powstanie nowoczesnego węzła przesiadkowego łączącego ruch kolejowy, autobusowy, samochodowy i pieszy. Projekt zakłada m.in. rozbudowę przejścia pieszego pod torami PKP czy budowę miejsc postojowych na ul. Żeromskiego. Zakończyły się już prace przy budowie kanalizacji deszczowej na ul. Sienkiewicza oraz w Parku im. Marii i Lecha Kaczyńskich. Trwają prace na ul. Bohaterów Monte Cassino, Warszawskiej i Dworcowej. Roboty wykonuje przedsiębiorstwo Strabag Sp. z o.o. z Pruszkowa. Projekt przewiduje budowę ulic Warszawskiej i Dworcowej wraz z ich połączeniami komunikacyjnymi z ulicą Sienkiewicza, Bohaterów Monte Cassino i Wojska Polskiego, budowę dworca autobusowego z 9 peronami i miejscem odstawnym dla autobusów, budowę miejsc postojowych na ok. 150 pojazdów, miejsc chwilowego postoju, miejsc postoju taxi i oraz sieci ścieżek rowerowych w tym obszarze wraz z miejscem parkowania rowerów. W ramach projektu Lęborski Węzeł Przesiadkowy Zakład Komunikacji Miejskiej zakupił 5 nowoczesnych autobusów marki Solaris.

Dzięki inwestycji poprawi się funkcjonowanie systemu zintegrowanego transportu publicznego w skali powiatowej i regionalnej, co przyczyni się m.in. do zwiększenia konkurencyjności transportu zbiorowego względem transportu indywidualnego oraz poprawy jakości świadczonych usług transportowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto