Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnicy morscy z Siemirowic 86 raz patrolowali czystość Bałtyku

GDYŃSKA BRYGADA LOTNICTWA MARYNARKI WOJENNEJ
fot. KPP Lębork
Załoga samolotu An-28E z 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej wykonała wczoraj 17 w tym roku lot na monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. Patrolując czystość wód morskich w ciągu ostatnich sześciu lat lotnicy z Siemirowic spędzili w powietrzu ponad 375 godzin.

We wtorek, 23 listopada, załoga Bryzy w wersji monitoringu ekologicznego An-28E wykonała 17 w tym roku lot, którego celem była kontrola czystości wód w Polskiej Strefie Ekonomicznej (PSE) na Bałtyku. Zadanie wykonała załoga w składzie por. mar. pil. Tomasz Zgoda (dowódca załogi), por. mar. pil. Przemysław Jabłoński (drugi pilot), chor. mar. Cezary Kapica (technik pokładowy) oraz mł. chor. szt. mar. Ludwik Gaffke (operator systemów pokładowych). Podczas lotu na pokładzie samolotu znajdował się również inspektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Od początku roku nalot zrealizowany podczas ekologicznych patroli przekroczył już 70 godzin. W ciągu ostatnich sześciu lat, od kiedy 30. Eskadra rozpoczęła monitorowanie czystości wód Bałtyku, lotnicy morscy z Siemirowic 86 razy patrolowali czystość polskiego morza osiągając nalot ponad 375 godzin. W ciągu tylko jednego patrolu monitorowany jest obszar wzdłuż trasy o długości około 1000 km. Loty te mają zarówno charakter prewencyjny jak i interwencyjny, ponieważ 30. Eskadra utrzymuje ciągłą gotowość do wykonania monitoringu „na wezwanie”.

Samolot monitoringu ekologicznego An-28E powstał po zmodernizowaniu w 2001 roku dwóch Bryz w wersji transportowej o numerach burtowych 0404 i 0405. Początkowo ekologiczne Bryzy trafiły do 1. Dywizjonu Lotniczego, po jego przeformowaniu do 28. Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Od listopada 2004 roku weszły na wyposażenie 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. Maszyny te wyposażono w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot 0404 posiada dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin, maszynę z numerem burtowym 0405 wyposażono w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (zobacz: System identyfikacji na Bryzie). Podczas monitoringu na pokładzie znajduję się również sprzęt umożliwiający wykonanie dokumentacji fotograficznej.

Załogi ekologicznych Bryz podczas patrolu mogą wykryć zanieczyszczenie na powierzchni wody, znaleźć jego przyczynę oraz wykonać dokumentację pozwalającą na wszczęcie postępowania, w efekcie którego sprawca poniesie konsekwencje za zanieczyszczenie środowiska.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto