Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lębork. Przedszkole nr 9 pierwszym w powiecie z certyfikatem Przedszkola Daltońskiego

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Przedszkole nr 9 przy ulicy Mireckiego zostało pierwszą placówką w powiecie lęborskim, które może pochwalić się certyfikatem Przedszkola Daltońskiego. Informuje o tym także uroczyście odsłonięta (14.12) tablica informującą o certyfikacji placówki do realizowania w niej edukacji wg Planu Daltońskiego. W uroczystości prowadzonej przed dyrektor Przedszkola nr 9 Ewę Hałas uczestniczyli starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Gdańsku Delegatura w Słupsku Beata Sobańska-Zając, Sekretarz Miasta Marian Kurzydło oraz dyrektorzy wszystkich publicznych przedszkoli w Lęborku i przedstawiciele Rady Rodziców.

Plan daltoński to system nauczania, który stosowany w wielu szkołach i przedszkolach od ponad stu lat. Polega on na oparciu procesu edukacyjnego na czterech filarach: wolności, samodzielności, współpracy i refleksji.

Proces certyfikacji i wdrażania Planu Daltońskiego rozpoczął się w 2019 roku i poprzedzony był wizytą studyjną, wieloma szkoleniami i wdrożeniem nowego systemu edukacji. Przyznany przez Polskie Stowarzyszenie Dalton certyfikat obowiązuje przez 3 lata.

Samodzielność w planie daltońskim oznacza, że dzieci mają możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, wykonywania zadań i poszukiwania właściwych rozwiązań. Dzieci chętnie podejmują wyzwania wymagające od nich aktywności. Rozwijanie samodzielności uczy i pozwala mierzyć się z własnymi możliwościami. Dzieci dokonują refleksji nad własnymi działaniami, przez co doskonalą umiejętność rozwiązywania problemów w sposób samodzielny lub we współpracy z innymi – wówczas możemy mówić o rozwoju autonomii.

Współpraca w planie daltońskim zawiera w sobie kontekst społeczny i dydaktyczny. Dzieci nie tylko uczą się współżycia w grupie i wzajemnego szacunku, ale także pracy zespołowej. Kształtują umiejętności współpracy z innymi dziećmi i wspólnego osiągania wyznaczonych celów.

Plan daltoński stwarza możliwości rozwoju odpowiedzialności. Z jednej strony daje dzieciom swobodę wyboru, jakie zadania będą wykonywały, kiedy, jak i z kim. Z drugiej strony uczy odpowiedzialności za podjęte decyzje i za wykonaną pracę. Powierzanie dziecku różnych obowiązków, planowanie pracy i wywiązywanie się z tego motywuje je jeszcze bardziej i powoduje, że dziecko staje się świadomym i odpowiedzialnym uczestnikiem procesu edukacyjnego.

Refleksja jest nierozerwalnie związana ze wszystkimi pozostałymi filarami i jest możliwa tylko wtedy, gdy jasno określimy dziecku cel przed przystąpieniem do pracy. Znając go może zaplanować swoją pracę, uczy się podejmowania decyzji, a w konsekwencji bierze na siebie odpowiedzialność za własne działania. Refleksja to nic innego jak wyciąganie wniosków czy i jakie trudności dziecko napotkało podczas wykonywania określonego zadania od samego momentu planowania pracy do jej zakończenia i prezentacji nauczycielowi i na forum grupy.

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto