Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lębork. Powiat oddaje drogi miastu. Zapłacą za to lęborczanie?

Robert Gębuś
Powiat przekazał drogi miastu
Powiat przekazał drogi miastu rog
Lębork. Powiat przekazuje drogi miastu. Część radnych uważa, że uszczupli to miejską kasę

Lębork. Powiat oddaje drogi, którymi dotąd zarządzał w granicach Lęborka, miastu. Część radnych uważa, że mieszkańcy na tym stracą.- W ten sposób lekką ręką podarowaliśmy powiatowi pięć milionów złotych - uważa Włodzimierz Klata. - Model dotychczasowy, w którym miasto zarządzało drogami powiatowymi na podstawie porozumienia, a powiat nam za to płacił był rozwiązaniem optymalnym, nawet jeśli założyć, że powiat płacił około 70 proc. rzeczywistych kosztów utrzymania tych dróg.

Czytaj również:ulica Kusocińskiego przebudowana

Podczas ostatniej sesji miasto "hurtowo" przejęło drogi, którymi dotąd zarządzał powiat. Chodzi m.in. o ulicę Kusocińskiego, Aleję Wolności, Małoszycką, Słupską, Gdańską, I Armii Wojska Polskiego, część Toruńskiej, Okrzei, Czołgistów, Węgrzynowicza, Armii Krajowej czy Dworcowej. Łącznie około 8 km dróg powiatowych stało się drogami miejskimi.

Czytaj również:Prace przy wjeździe do szpitala

Zdaniem Klaty, miasto bierze na siebie ciężar utrzymania dróg, z których część ma znaczenie powiatowe. - Na przykład droga dojazdowa do Małoszyc, Mieszka I i Kusocińskiego mają być drogami tranzytowymi dla okolicznych kierowców, natomiast Węgrzynowicza czy Okrzei to drogi do instytucji podlegających starostwu, jak szpital, czy starostwo powiatowe. Mostnika i Toruńska to dojazdy do policji, Warszawska prowadzi do szkoły, której organem prowadzącym jest powiat - wylicza Klata.
Włodzimierz Klata podkreśla, że teraz wszystkie koszty z tym związane, spadną na miasto. - Na moje pytanie, jakie to problemy związane z tymi drogami będziemy mogli rozwiązać, kiedy staniemy się właścicielem tych dróg, naczelnik nie udzielił żadnej odpowiedzi poza eufemizmem - mówi radny Klata.
Włodzimierz Klata zwraca uwagę, że ta decyzja oznacza, że miasto będzie musiało rocznie wydawać po pół miliona złotych na utrzymanie tych dróg. - Nie rozwiąże to żadnych problemów, bo starosta nadal będzie jedynym organem decydującym o organizacji ruchu na tych drogach i o ich oznakowaniu- uważa Klata. - A tu pojawiają się największe problemy. Pieniądze lęborczan na drogi powiatowe już dziś trafiają do powiatu w formie podatków i mimo, że przejęliśmy drogi powiatowe, nadal będą one trafiały do powiatu. To oznacza, że za remonty, utrzymanie i modernizację tych dróg, lęborczanie zapłacą dwa razy.
- Chodziło o uporządkowanie tej kwestii - odpowiada Tomasz Sopyłło, rzecznik prasowy lęborskiego starostwa. - Drogi na terenie miasta powinny być miejskie. To powinno usprawnić zarządzanie tymi drogami, a współpraca pomiędzy miastem a powiatem w tej kwestii zawsze była.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto