POCZĄTEK PRAC BUDOWLANYCH
Prace budowlane rozpoczęły się w październiku 2020 roku. Wykonawcą zostało Konsorcjum Poleko Budownictwo Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Budowlane „Budomex” s.c. Ryszard Ankiewicz i Michał Ankiewicz. W poniedziałek 26 września 2022 r. nastąpi uroczyste podniesienie wiechy na nowo budowanym Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie. Obiekt ten będzie placówką unikatową w skali naszego kraju, łączącą funkcje naukowe, kulturalne i edukacyjne, otwartą zarówno na potrzeby mieszkańców Łeby, regionu i całej Polski, jak i dla publiczności z innych krajów. Miejsce to będzie odgrywać kluczową rolę w zachowaniu dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa związanego z Morzem Bałtyckim.
PROJEKT BUDYNKU MUZEUM
Projekt budynku o łącznej kubaturze 46.000 m3, wykonany przez firmę Plus3Architekci Sp. z o.o., zakłada oryginalną, nowoczesną i dynamiczną formę. Kształt i nachylenie frontowej falującej fasady, pokrytej giętymi drewnianymi listwami oraz pionowo rozpięte liny nadadzą obiektowi żeglarski charakter i nawiążą do wyrzuconego na brzeg konaru, kadłuba statku, morskich fal czy nadmorskich wydm.
Jako obiekt architektoniczny, Muzeum niewątpliwie stanie się ikoną miasta i regionu. Jego forma będzie zarówno podkreślać nautologiczny charakter nowego muzeum, jak i w harmonijny sposób współtworzyć krajobraz miasta Łeby. Ten niezwykły budynek to jednak nie tylko wizualny i architektoniczny rozmach. Celem projektu jest również zorientowanie na przyszłość i zastosowanie przyjaznych środowisku naturalnemu rozwiązań, które pozwolą na maksymalne ograniczenie zapotrzebowania obiektu na tradycyjną energię. W projekcie założono użycie nowoczesnych ekologicznych technologii, które pokryją zapotrzebowanie energetyczne oddziału zarówno zimą, jak i latem.
18 maja 2021 r., w Międzynarodowym Dniu Muzeów, miało miejsce uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego pod nowa placówkę. Wówczas budynek stanowiły jedynie surowe mury, wzniesione do poziomu dwóch kondygnacji.
NAJWIĘKSZE Z EKSPONATÓW
Już miesiąc później w przestrzeni przyszłej sali ekspozycyjnej, o planowanej powierzchni 3.500 m², pojawił się największy z eksponatów powstającego muzeum – odrestaurowany, poddany oryginalnej aranżacji wystawienniczej stalowy kuter rybacki GDY-18, zbudowany według polskiej konstrukcji w latach 70. XX w. To właśnie z tym obiektem wiążą się początki idei Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego.
Kiedy około 2004 r. kuter został zabezpieczony jako cenny zabytek związany z historią polskiego rybołówstwa, w ówczesnym Centralnym Muzeum Morskim powstał również pomysł stworzenia skansenu polskich jednostek rybackich. Choć na przestrzeni lat zarówno lokalizacja, jak i planowany kształt i zakres tematyczny nowego muzeum ulegały licznym modyfikacjom, kuter okazał się być trwałym elementem, i jednocześnie nieoficjalnym symbolem, który znalazł swoje stałe miejsce w nowym oddziale.
Kolejne miesiące przyniosły pomyślne zakończenie I etapu budowy, podczas którego ukończono żelbetową konstrukcję budynku. W marcu bieżącego roku dotychczasowy wykonawca rozpoczął II etap inwestycji. W jego ramach zrealizowano montaż imponujących, drewnianych dźwigarów dachowych i konstrukcji stalowej pod elewację frontową.
Dziś centralna cześć budynku muzeum jest już niemal w całości pokryta połacią dachową, rozpoczęto również prace związane z montażem instalacji wewnętrznych. W trakcie wspomnianych prac, w przestrzeni muzeum pojawił się drugi z wielkogabarytowych eksponatów – ważący 8 ton silnik Nohab, pochodzący z polskiego kutra WŁA-54.
PIĘĆ STULECI HISTORII BAŁTYCKIEJ ŻEGLUGI
Głównymi założeniami ekspozycji, zaprojektowanej, podobnie jak cały budynek, przez firmę Plus3Architekci Sp. z o.o., będzie chronologiczno-tematyczne przedstawienie szeregu aspektów archeologicznych badań podwodnych, prowadzonych na przestrzeni lat przez Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Narracja wystawy poprowadzi zwiedzających przez pięć stuleci historii bałtyckiej żeglugi – od X do XV wieku n.e. Jej część wczesnośredniowieczna będzie skupiona wokół przystani w Pucku i znalezionych w niej wraków, wraz z opowieścią o żegludze Słowian i Skandynawów w tych czasach. Okres późnośredniowieczny to narracja o związku hanzeatyckim i handlu, który za sprawą Bałtyku łączył wschód z zachodem i południe z północą.
W przestrzeni poświęconej rybołówstwu bałtyckiemu, wokół imponującego wielkością kutra GDY-18, prezentowane będą obiekty związane z historią rybołówstwa na Bałtyku oraz rozwojem szkutnictwa i okrętownictwa rybackiego. Miejsce to będzie skupiać się na polskim dziedzictwie związanym z rybackim rzemiosłem, które od tysiącleci stanowi źródło dostatku nadmorskich rejonów naszego kraju.
O MORSKIEJ ENERGETYCE WIATROWEJ
W nowym muzeum część ekspozycji zostanie poświęcona również morskiej energetyce wiatrowej. Za pomocą nowoczesnych środków multimedialnych przybliżony zostanie zarówno proces budowy farm wiatrowych, jak i znaczenie ich rozwoju dla środowiska i gospodarki. W tym miejscu pokazane zostanie również, jakie wyzwania stoją przed inwestorami budującymi morskie farmy wiatrowe w Polsce.
SZEROKA OFERTA EDUKACYJNA
Muzeum będzie posiadało zróżnicowaną ofertę edukacyjną, skierowaną do szerokiego grona zwiedzających, a szczególnie do najmłodszych odbiorców. W okresie roku szkolnego w placówce organizowane będą zajęcia edukacyjne i warsztatowe dla dzieci oraz młodzieży w różnym wieku. Dodatkowo, tematy z zakresu praw fizyki, podstaw nawigacji, praw ruchu na drogach wodnych, walorów turystyki morskiej, rodzajów ryb, ochrony środowiska i przyrody, a także ratownictwa morskiego wsparte będą stanowiskami interaktywnymi, które naukę przeistoczą w niepowtarzalną przygodę.
POŁOŻENIE MUZEUM
Położenie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w pobliżu ujścia rzeki Łeby do Bałtyku ma szczególne, symboliczne znaczenie. Wcześniej rzeka ta przepływa przez jezioro Łebsko, nad brzegami którego dokonano odkryć wczesnośredniowiecznych łodzi słowiańskich. To właśnie ówczesna sztuka szkutnicza i słowiańskie łodzie z czasów wikingów będą stanowić jeden z najważniejszych wątków wystawy stałej nowego muzeum. Pod tym względem muzeum w Łebie będzie odpowiedzią na miejsca takie jak Muzeum Łodzi Wikingów w norweskim Oslo czy duńskim Roskilde, prezentując, niejako od drugiej strony, dziedzictwo morskie ludności będącej partnerem i rywalem Skandynawów w X-XII w. Przestrzeń nowego muzeum pozwoli na pokazanie publiczności bogatych zbiorów łodzi słowiańskich Narodowego Muzeum Morskiego, dotychczas z konieczności pokazywanych jedynie w niewielkiej części.
KIEDY ZAKOŃCZNIE PRAC
Według aktualnych zapisów umowy zawartej pomiędzy Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku a Generalnym Wykonawcą, zakończenie prac budowlanych i montażowych planowane jest na koniec IV kwartału 2023 r. Następnie w 2024 r. NMM planuje realizację prac związanych z budową i montażem wystawy stałej.
Całość kosztów budowy oddziału NMM w Łebie jest finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z budżetu państwa i Funduszu Promocji Kultury. Całkowita wartość zadania to 68 600 000 zł.
Wartość dofinansowania ze środków budżetu państwa z dotacji celowej MKiDN to 65 195 000 zł. Wartość dofinansowania ze środków Funduszu Promocji Kultury MKiDN to 2 912 000 zł.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?