Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Już czas na rowerową przygodę! Przygotowanie roweru do sezonu - krok po kroku

Kinga Furtak
Kinga Furtak
Dni robią się coraz dłuższe, coraz więcej promieni słonecznych, to wszystko może sprawiać, że coraz chętniej będziemy korzystać z uroków wiosny i aktywności na świeżym powietrzu! W lasach i na ścieżkach rowerowych widać coraz więcej rowerzystów. Podpowiadamy, jak przygotować rower do sezonu, żeby było bezpiecznie.

Są kolarze, którzy nigdy nie chowają swojego sprzętu i przez cały rok kręcą kilometry. Jednak to wiosną wybucha największy ruch w świecie kolarskim. Warsztaty bywają oblegane. Jednak jest kilka rzeczy, o które możemy zadbać samodzielnie, aby sprzęt służył nam długo i bezpiecznie. O podstawowych zabiegach, opowiada Anna Pawella, pasjonatka kolarstwa ze Starogardu Gdańskiego.

O co należy zadbać:
- napęd
- amortyzatory
- hamulce
- opony
- odblaski

- Najpierw czyścimy rower z największego brudu, kurzu – przecieramy wilgotną szmatką, szczoteczką – podpowiada Anna Pawella. - W następnej kolejności możemy sprawdzić łańcuch. Służy do tego przymiar, który pokazuje, czy łańcuch jest już rozciągnięty i czy trzeba go wymienić. Według wskazań specjalistów, jeśli wchodzi już – 0,75 to już zaczyna niszczyć kasetę i należy pomyśleć o jego wymianie. Rozciągnięty łańcuch zaczyna niszczyć zębatki, a gdy jest mocniej rozciągnięty przeskakuje po kasecie. Łańcuch należy wymieniać według potrzeby – w zależności od tego, jak i ile jeździmy. Najlepiej zaopatrzyć się w przymiar, żeby na bieżąco sprawdzać, czy trzeba go wymienić.

Do wymiany łańcucha najlepiej jest mieć szczypczyki. Jednym z elementów łańcucha jest tzw. spinka, którą należy rozpiąć, żeby ściągnąć łańcuch.

Nowy łańcuch, który znajduje się w pudełku, jest zalany specjalnym smarem przeznaczonym do transportu – należy go wyczyścić szmatką z rozpuszczalnikiem, czy benzyną ekstrakcyjną. Należy zwrócić uwagę, żeby spinka była założona zgodnie z kierunkiem jazdy – taka informacja znajduje się na tym drobnym elemencie.

Trzeba pamiętać o tym, żeby łańcuch był nasmarowany. Jak to zrobić? Zakupiony smar w sklepie rowerowym, należy nakładać na każde ogniwo po kolei, następnie przekręcamy korbą, aby rozszedł się po układzie łańcuchowym. Nadmiar należy przetrzeć suchą szmatką. Nadmiar spowoduje, że będzie się przyklejał piasek, drobinki kurzu i będzie go niszczył.

Następnie należy zająć się kasetą – można wziąć coś cieniutkiego, co pozwoli zebrać stary smar, nagromadzony brud z zębatek, koronek, kasety, kółeczek przerzutki. Resztę można wyczyścić szczoteczką do zębów, albo szczoteczką specjalnie do tego dedykowaną. Dbanie o czystość tych miejsc jest bardzo istotna. Jak często to robić? W zależności od tego, po jakim terenie jeździmy i w jakich warunkach – im brudniej, tym częściej powinniśmy zajmować się tymi elementami roweru.

Dlaczego jest to, aż tak istotne?

- Po brudnej kasecie będzie skakał łańcuch, brud będzie się przenosił z łańcucha na zębatki, kasetę. Brud działa, jak papier ścierny, czyli będzie niszczył sprzęt i szybciej go zużywał – wyjaśnia Anna. - Dużo piasku jest także w napędzie korbowym, więc tak samo trzeba je przetrzeć i wyczyścić. Następnie należy wytrzeć wszystko do sucha.

Można sprawdzić poziom ciśnienia amortyzatora – na goleniach amortyzatora jest informacja, jakie ciśnienie powinno być dopasowane do wagi kolarza. Do konserwacji amortyzatorów są rożne preparaty, którym należy spryskać golenia amortyzator do sucha, aby nie przyklejały się drobinki piasku.

Ważną sprawą jest wyczyszczenie tarcz hamulcowych. Są jeszcze rowery z hamulcami – zaciskowymi, szczękowymi. Można je przeczyścić specjalnym preparatem, albo szmatką nasączoną rozpuszczalnikiem i należy wytrzeć cały brud. Tarczy nie można łapać palcami, żeby nie zostawał z nich tłuszcz.

Warto pamiętać także o hamulcach – można próbować regulować samodzielnie, ale odpowietrzanie, uzupełnianie płynów hamulcowych – z tym lepiej udać się do serwisu.

Jeśli rower stał przez kilka miesięcy w piwnicy, to może nie być odpowiednie ciśnienie w oponach. W systemie dętkowym należy zobaczyć, czy dętki są całe, bo mogły skruszeć przez zimę.

Zbyt niskie ciśnienie to też gorszy komfort jazdy. Uwagę też należy zwrócić na bieżnik w oponach – jeśli będzie zużyta to będzie gorsze bezpieczeństwo jazdy.

Odblaski i lampki to kolejna ważna rzecz. To zapewnia nasze bezpieczeństwo!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Już czas na rowerową przygodę! Przygotowanie roweru do sezonu - krok po kroku - Starogard Gdański Nasze Miasto

Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto