Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcą szlabanów w Mostach

Paweł Rydzyński

Maszyniści domagają się, by na niestrzeżonym przejeździe w Mostach k. Lęborka zamontowano szlabany. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialna za tego typu inwestycje, nie ma jednak takiej w planie.


O tym że przejazd w Mostach jest niebezpieczny, wiedzą zarówno kierowcy, jak i kolejarze. Na początku sierpnia pociąg SKM zderzył się tam z cysterną. W wypadku, na szczęście, nikt nie ucierpiał. - Gdyby do zdarzenia doszło kilka sekund wcześniej, mógł nastąpić wybuch - zwraca uwagę Ireneusz Marczak, pracujący w SKM jako maszynista. I dodaje, że on i wielu jego kolegów od dawna uważa, że na tym przejeździe powinny zostać zainstalowane szlabany.


- Przejazd jest na łuku, maszynista widzi ulicę dopiero 100 metrów przed wjazdem na nią - mówi Marczak.
Pociągi mogą w tym miejscu rozwijać maksymalną prędkość do 120 km/h. Składy, którymi obsługiwane są połączenia SKM, mogą jeździć z prędkością do 110 km/h. Przy pełnej prędkości droga hamowania wynosi 600 metrów. Jeśli dotyczy to pociągu zestawionego z lokomotywy i np. ośmiu wagonów, jadącego 120 km/h, droga hamowania przekracza kilometr.
O tym że w Mostach należy zamontować szlabany, przekonani są lokalni samorządowcy.


- Już przed dwoma laty podjęliśmy w tym kierunku pewne kroki, jednak wówczas kolej odrzuciła naszą propozycję, twierdząc, że na przejeździe zamontowane są światła, do których powinni się stosować kierowcy - mówi Ryszard Wittke, wójt gminy Nowa Wieś Lęborska. - Mam zamiar w najbliższym czasie zwrócić się w sprawie szlabanów w Mostach do starosty powiatu.
Gdy poruszyliśmy ten problem w rozmowie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, usłyszeliśmy to samo, co Ryszard Wittke przed dwoma laty.

- Przejazd jest dobrze oznakowany, funkcjonuje tam sygnalizacja świetlna - twierdzi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik pomorskiego oddziału PKP PLK. - Nie planujemy w najbliższym czasie montażu zapór.
Przepisy dzielą przejazdy kolejowe na cztery kategorie. A - obsługa szlabanów przez dróżnika; B - szlabany sterowane zdalnie, czyli opuszczane i podnoszone przez przejeżdżający pociąg (działanie podobne do fotokomórki); C - nie ma szlabanów, o nadjeżdżającym pociągu informuje sygnalizacja świetlna i dźwiękowa; D - bezpieczeństwa pilnują tylko znak STOP oraz krzyż świętego Andrzeja.
W Polsce na ok. 14 tys. czynnych przejazdów aż 9,8 tys. ma kategorię C i D. Obowiązek instalowania szlabanów istnieje dopiero na liniach, gdzie ruch się odbywa z prędkością powyżej 140 km/h! Każdego roku dochodzi w Polsce do 200 - 300 wypadków na przejazdach (3/4 z nich zdarza się na przejazdach kat. C lub D). Ginie w nich 30 - 50 osób, a ponad setka zostaje rannych. W co najmniej 95 proc. przypadków winę ponoszą kierowcy. Montaż automatycznych rogatek to inwestycja o wartości ok. 1,5 - 1,7 mln zł.

Czy szlabany w Mostach są potrzebne? Czekamy na Wasze opinie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto