MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Lębork. 44-letnia kobieta straciła dużo pieniędzy metodą "na blika"

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Oszustwa za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK miały miejsce w ciągu ostatnich dni w powiecie lęborskim.
Oszustwa za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK miały miejsce w ciągu ostatnich dni w powiecie lęborskim. KPP Lębork/Materiały własne
Oszustwa za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK miały miejsce w ciągu ostatnich dni w powiecie lęborskim. W pierwszym przypadku oszukana została 44-letnia kobieta, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. W drugim oszust podał się za siostrę pokrzywdzonej.

UDAWAŁ PRACOWNIKA BANKU

Przestępcy w mediach społecznościowych lub podczas rozmów telefonicznych są coraz bardziej bezczelni. Podszywają się pod znajomych i próbują przekonać do przekazania im pieniędzy. Często proszą o wypłacenie ich za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. Takie oszustwa miały miejsce w ciągu dwóch ostatnich dni w powiecie lęborskim.

Prawie 10 tysięcy złotych straciła 44-latka, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust uzyskał dostęp do jej konta internetowego i za pomocą kodu BLIK kilka razy wypłacił gotówkę z bankomatu na drugim końcu Polski .

- Prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy przestępcy najczęściej uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje się przestępcom swoje oszczędności

- tłumaczy asp. Marta Szałkowska, Oficer Prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Lęborku.

PODAŁ SIĘ ZA SIOSTRĘ

W innym przypadku oszust podał się za siostrę pokrzywdzonej i wysłał jej wiadomość z prośbą o przekazanie gotówki przez podanie kodu BLIK. Nieświadoma tego, że ma do czynienia z przestępcą kobieta zgodziła się na wypłatę 600 zł.

JAK UNIKNĄĆ WYŁUDZENIA PIENIĘDZY

Policjanci zajmujący się tymi sprawami przestrzegają przed oszustami. Takiego wyłudzenia można uniknąć przy zachowaniu następujących środków ostrożności:

  • należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms)
  • zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory lub kontaktują się w inny sposób – najlepiej zadzwonić do takiej osoby
  • zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy ile wynosi kwota i do kogo ona trafi
  • nie należy klikać w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą nas przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze
  • trzeba chronić swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku
  • pamiętajmy też że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalować żadnych aplikacji, z których mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Atak migranta na granicy. Ranny polski żołnierz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto