Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejny senior oszukany metodą "na wnuczka". 90-latek stracił pieniądze

Robert Gębuś
Robert Gębuś
PP/archiwum
W ubiegłym tygodniu 88-letnia lęborczanka straciła dużą sumę pieniędzy w wyniku oszustwa metodą „na synową i na policjanta”. Wczoraj do lęborskiej komendy policji wpłynęło kolejne zgłoszenie. Tym razem oszczędności stracił 90-latek, do którego zadzwonił „wnuczek”.

W obu przypadkach schemat działania oszustów był podobny. Do seniorów dzwoniły osoby podające się za członków rodziny. -

Twierdziły, że zostały aresztowane za potrącenie ciężarnej kobiety i potrzebują pieniędzy, żeby wpłacić kaucję. Do rozmowy włączał się fałszywy policjant, po to by uwiarygodnić treść rozmowy

- mówi asp. Marta Szałkowska, Oficer Prasowy KPP w Lęborku

.- Pieniądze seniorzy mieli niezwłocznie przekazać kurierowi. Tak samo jak 88-latka, która postanowiła pomóc wyjść z aresztu „synowej”, postąpił 90-latek i przekazał kilka tysięcy złotych przestępcy, który pojawił się pod jego domem.

Nie przekazujmy pieniędzy obcym

Policjanci pracują nad tymi sprawami i przestrzegają przed przekazywaniem pieniędzy obcym osobom. Działania oszustów są bezwzględne, umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują seniorów, że pieniądze pomogą uchronić przed konsekwencjami prawnymi najbliższych członków rodziny. Podają się za policjantów, córkę, syna czy wnuka.
-Jeśli dzwoni do nas ktoś, kto prosi o szybkie przekazanie pieniędzy, zachowajmy czujność. Nie podejmujmy żadnych pochopnych decyzji. Nie informujmy nikogo telefonicznie ile mamy w domu pieniędzy, nie wypłacajmy z banku oszczędności. Rozłączmy połączenie i zadzwońmy do osoby, za którą nasz rozmówca się podawał, żeby potwierdzić, czy to ona i czy rzeczywiście potrzebuje pomocy. Wybierzmy tylko znany na numer tej osoby - mówi asp. Marta Szałkowska z KPP w Lęborku.- Pamiętajmy też, że policjanci nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych przez siebie akcjach i nie proszą o przekazanie pieniędzy! Jeśli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z naszego bliskiego otoczenia. O każdym podejrzanym telefonie informujmy policję.

Apelujemy również do członków rodzin i opiekunów seniorów - informujmy starsze osoby o metodach działania oszustów. Ostrzegajmy przed przestępcami, którzy mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość i ufność. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni z prośbą o szybkie przekazanie dużej sumy pieniędzy.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto