Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Elektryczne autobusy na ulicach Lęborka. Miastu przyznano dotację na zakup pojazdów

Robert Gębuś
Robert Gębuś
Tabor Zakładu Komunikacji Miejskiej ma się powiększyć o cztery nowe autobusy elektryczne. Miasto otrzymało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na zakup pojazdów i stacji ładowania.

Lębork w 2021 roku złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek na zakup elektrycznych autobusów w tramach programu „Zielony transport publiczny”. Jednak procedury potrwają i nie wiadomo, kiedy dokładnie mieszkańcy pojadą „elektrykami”.

-W 2021 roku złożyliśmy wniosek o zakup 4 autobusów elektrycznych i czterech punktów ładowania i zostaliśmy wybrani-

informuje Romuald Babul, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Miejskim w Lęborku.

- Cała ta inwestycja to ok. 11 mln zł. Czekamy na podpisanie umowy dotacyjnej z NFOŚ.

od 16 lat

Procedury potrwają

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska finansuje zakup w 80 proc. w formie dotacji a 20 proc. to pożyczka z NFOŚ. Razem z elektrycznym autobusami, pojawią się dedykowane dla tych pojazdów stacje ładowania. Lęborski magistrat informuje, że cały proces zakupu autobusów rozciągnie się na ok. 2 lata. Niewykluczone, że przez ten czas zmienią się realia i 11 mln zł może nie wystarczyć na zakup 4 pojazdów

-Podpisujemy umowę i wówczas dopiero ogłaszamy przetarg na zakup autobusów . Wtedy rozstrzygnie się czy mamy na to wystarczające środki, czy potrzebne są środki dodatkowe

- mówi Romuald Babul.

Osiem autobusów elektrycznych w Słupsku

Warto wspomnieć, że od czerwca po Słupsku będzie jeździło 8 nowych autobusów elektrycznych Citywide LF BEV. Dla słupskiego MZK wyprodukuje je słupska Scania. Producentem elektryków jest słupska Scania, która oferuje model Citywide 12 LF BEV. Tego typu pojazdy jeżdżą już w Skandynawii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech.
Citywide LF BEV posiada silnik elektryczny o mocy 250 kW i momencie moment obrotowym 2100 Nm. Wyposażony jest w dziesięć baterii o mocy 330 kWh. Pojazd może być ładowany za pomocą pantografu oraz złącza typu plug-in, a jego zasięg to około 250 km. MZK Słupsk było jednym z pierwszych przewoźników, który miał możliwość obejrzenia i testowania tego elektrycznego pojazdu miejskiego, po wprowadzeniu go na rynek.
(wsp. Alek Radomski)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto