Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wypożyczalnie rowerów na Pomorzu. Samoobsługowe wypożyczalnie oplotą pomorskie gminy?

Jacek Wierciński
Na Pomorzu tylko Sopot ma sieć samoobsługowych wypożyczalni. W Polsce jest więcej takich projektów
Na Pomorzu tylko Sopot ma sieć samoobsługowych wypożyczalni. W Polsce jest więcej takich projektów Janusz Wójtowicz/ Archiwum
Gdańsk i Gdynia chcą wspólnie sfinansować przygotowanie planu projektu uruchomienia sieci publicznych, samoobsługowych wypożyczalni.

Na ponad 50 milionów złotych szacowany jest koszt uruchomienia sieci publicznych, samoobsługowych wypożyczalni oplatających pomorskie gminy od Wejherowa po Malbork (m.in. Lębork, Kartuzy, Pruszcz Gdański, Tczew). Póki co, Gdańsk i Gdynia rozmawiają o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności.

Koszt opracowania dokumentu, z którego wynikać ma m.in. rozmieszczenie stacji rowerowych czy wysokość opłat i zasady wypożyczeń, wyniesie najprawdopodobniej kilkadziesiąt tysięcy złotych. Znacznie więcej - 50-56 mln zł - zapłacimy za podpisanie umowy z operatorem systemu. Przynajmniej część pieniędzy pochodzić ma z dofinansowania unijnego Metropolii Trójmiejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

- Wydaje się, że optymalny projekt to wypożyczalnie odległe od siebie o ok. 300 metrów, a w Gdyni co najmniej 110-120 stacji. Istotne, by w całej metropolii funkcjonował jeden system. Inne rozwiązanie miałoby katastrofalne skutki. Jeśli chodzi o rowery, współpraca gdańsko-gdyńska układa się świetnie - podkreśla Rafał Studziński z samodzielnego stanowiska ds. komunikacji rowerowej w gdyńskim ZDiZ.

KIEDY rower miejski w Gdańsku?

Dwa lata temu wprowadzenie roweru miejskiego rozważano w Gdańsku, z braku inwestora program nie doczekał się jednak realizacji. Urzędnicy zapewniają, że tym razem może być inaczej.

- Wstępnie szacujemy, że koszt sytemu wyniesie około 56 mln zł. Ta kwota to całość kosztów - od promocji po same rowery, których w ramach inicjatywy do gmin trafić mogłoby około 4,6 tys. Konkretne rozwiązania znajdą się w studium wykonalności, które gotowe będzie jeszcze w tym roku. Trudniej wyrokować coś na temat terminu realizacji projektu. Mogę tylko powiedzieć, że będą to lata 2014-2020, ale wszystko zależy od liczby zainteresowanych gmin i negocjacji w sprawie dofinansowania - zastrzega Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drogi rowerowe w Gdyni. Kontrapas na ul.Starowiejskiej.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto